Algemene Vergadering: 'PerspectieF gaat lustrum vieren'

vrijdag 03 december 2004 12:13

PerspectieF gaat volgend jaar het vijfjarig jubileum uitgebreid vieren onder het motto ‘Partijtje’. Er wordt een gala gehouden en een lustrumbundel uitgegeven. Deze plannen werden gepresenteerd op de Algemene Ledenvergadering van PerspectieF. Op zaterdag 27 november in Amersfoort werd die gehouden. Uit het hele land kwamen in totaal zo’n 50 jongeren naar het partijbureau van de ChristenUnie om te praten over de toekomst van de vereniging.

Op de agenda stond onder andere een nieuwe contributieregeling. Tot nu kende PerspectieF nog verschillende tariefniveaus, afhankelijk van de leeftijd. Zo betaalde leden van 15 jaar een bedrag van E 7,-, terwijl leden ouder dan 27 jaar in totaal E 17,- kwijt waren. De contributie is voor alle leden nu vastgesteld op E 12,50,- Ook is het jaarplan en de begroting voor komend jaar vastgesteld. Deze stukken zijn van de website te downloaden.

Daarnaast werd afscheid genomen en nieuwe mensen verwelkomt in het bestuur. Klaas Pieter Derks stopt na drie jaar als bestuurslid. De eerste tijd heeft hij als bestuurslid Intern geïnvesteerd in de lokale afdelingen, waar er intussen al weer 25 van zijn. Later is hij ‘gepromoveerd’ naar secretaris. Hij blikt kort terug: ‘Ik heb is gekeken hoeveel mails ik de afgelopen 2 jaar van Marcel (voorzitter) heb gehad. Dat zijn er meer dan 1500 geweest. Dat zijn er gemiddeld twee per dag. Je kan niet zeggen dat er binnen het bestuur niet gecommuniceerd wordt.’ Ook werd er afscheid genomen van Wiebrand Cnossen, die bijna 4 jaar penningmeester is geweest en Kirsten van Haften als bestuurslid Promotie en Acties.

De opvolgers van de vertrekkende bestuursleden staan ook al klaar. Annemieke Schouten, afkomstig uit Bennekom en in het dagelijks leven werkend voor Luisterend Dienen, een diaconaal programma van de PKN, volgt Klaas Pieter Derks op als secretaris. Peter de Kluijver, die al in het bestuur zat als politiek secretaris, ruilt die post in voor die van penningmeester. De 17-jarige Harmjan Vedder, scholier uit Bunschoten, is de nieuwe Politiek Secretaris. Harmjan: ‘Ik vind het heel leuk om dit te doen.’

Voor de politieke inhoud zorgde Daniel R. Russel, Deputy Chief of Mission van de Amerikaanse Ambassade. Hij sprak over de verhoudingen tussen de Verenigde Staten en Europa. Hij erkende dat deze niet goed zijn. ‘Wij hebben een aantal fouten gemaakt na 11 September. Doordat we waren aangevallen, moest er snel allemaal beveiligingsmaatregelen worden genomen. Zo moesten vliegmaatschappijen al de gegevens van hun passagiers doorgeven, zoals welke geloof ze hebben. We hebben niet goed geluisterd naar wat onze bondgenoten zeiden.’ Maar ook de Europeanen gaan niet vrij uit. ‘Heel veel Europeanen denken bij Amerika aan McDonalds, Hamburgers en Milkshakes. Mensen moeten verder kijken. Dat geldt ook voor Amerikanen, want die maken zich evengoed schuldig aan vooroordelen.’

Reacties op 'Algemene Vergadering: 'PerspectieF gaat lustrum vieren''

Archief > 2004