Verslag discussieavond "De toekomst van het koningshuis"

maandag 03 mei 2004 00:00

De toekomst van het koningshuis
3-5-2004: Discussie

"Ministers komen en gaan, maar de koningin blijft altijd bestaan", was de samenvatting van de problematiek die de voorzitter van de Groningse tak van het Nieuw Republikeins Genootschap schetste. Zij had onze poster in de stad gezien en was te gast op de discussieavond "De toekomst van het koningshuis" die we maandag 3 mei voor jullie organiseerden.

Ze was een van de weinigen, helaas. Vijftien mensen verzamelden zich in Het Vinkhuys: vijf bestuursleden van PerspectieF Grunn', sprekers Bert Heuvelman (PerspectieF), Wim Akster (SGP-jongeren) en Reinout de Vries (Jonge Democraten), vier Jonge Democraten en zo nog een paar mensen... maar geen leden van PerspectieF.

Ondanks jullie afwezigheid hebben we toch een prima avond gehad: de discussie was veelzijdig, er werden goede argumenten aangedragen en in de pauze en na afloop was het gezellig. Veel aspecten van de situatie rondom het koningshuis zijn aan bod gekomen: is het wel goed dat zij zo'n riante toelage van de overheid krijgen? Is het koningshuis niet ondemocratisch? Maar ook: is de republiek wel een beter alternatief?

Bert Heuvelman beet het spits af met een column, waarin hij de geschiedenis van het koningshuis toelichtte. Hij ging in op de verhouding tussen koningshuis en politiek en het volk. Zijn column was kritisch en als we Wim Akster (spreker namens SGP-jongeren) mogen geloven, zal daar zeker nog een reactie op komen.

In twee gedeeltes, onderbroken door een pauze, volgde een intrigerende discussie, aan de hand van stellingen, ingeleid door een panel (Reinout de Vries namens de JD, Ewout Klei (PerspectieF) en Wim Akster (SGP)). De zaal, zowel de Jonge Democraten, als het Republikeins Genootschap, als de ChristenUnie, liet veelvuldig van zich horen.

Na de avond met Eimert van Middelkoop, waar maarliefst 40 mensen op afkwamen, was dit even schrikken. We gaan zeker goed nadenken waar het fout is gegaan en hoe we in het vervolg de zaken beter aan moeten pakken. We blijven geloven dat er in een stad als Groningen, met veel politiek engagement, voldoende animo is om een christelijke jongerenpartij tot een succesvol project te maken.

Reacties op 'Verslag discussieavond "De toekomst van het koningshuis"'

Archief > 2004