PerspectieF: “Signaal gegeven, nu weer om de tafel”

zaterdag 02 oktober 2004 00:00

ChristenUnie-jongeren nemen afstand van persoonlijke aanvallen bij redelijk waardig protest

PerspectieF, ChristenUnie-jongeren, roept sociale partners op om na de demonstraties zaterdag de onderhandelingstafels weer op te zoeken. Het signaal aan het kabinet is gegeven. De jongeren waren met een kleine delegatie op de demonstraties aanwezig. Zij nemen afstand van persoonlijke aanvallen op bewindslieden. Zij zijn blij dat velen op een beschaafde manier opkwamen voor de minima en chronische zieken, die slachtoffer zijn van het kabinetsbeleid. Estafetteacties, zoals zaterdag aangekondigd, wijzen de jongeren af.

Voorzitter Marcel Benard: “Wij staan nog steeds achter onze beslissing om onze stem te laten horen tegen sommige maatregelen van het kabinet die zwakken in de samenleving hard raken. Over het algemeen is het een redelijk waardig protest geweest, maar persoonlijke aanvallen veroordelen wij scherp. Deze leiden alleen maar de aandacht af van waar het om gaat, en het is ook erg onbeschaafd.” Over de estafetteacties zegt Benard: “Zulke acties zijn niet op hun plaats. Werkgevers moeten niet lijden onder kritiek op het kabinet. Wij wijzen het stakingsinstrument dan ook principieel af.”

Volgens Benard moet bij de onderhandelingstafel gezocht worden naar creatieve manieren om verantwoordelijkheid meer bij de samenleving neer te leggen. “Dit kan bijvoorbeeld door meer mogelijkheden te maken om arbeid en zorg te combineren,” aldus de PerspectieF-voorzitter.

Naast de delegatie die naar Amsterdam is gereisd, heeft PerspectieF zijn leden ook gewezen op de bijeenkomst “Iedereen telt”, die in Zwolle door het GMV werd georganiseerd. Het is onbekend hoeveel PerspectieF-leden deze bijeenkomst hebben bezocht.

Lees ook:

- Rouvoet oneens met PerspectieF

- ChristenUnie-jongeren demonstreren mee op 2 oktober

- Opinieartikel in Nederlands Dagblad 24 september

- Opinieartikel in Trouw van 23 september

- PerspectieF: “Kabinet moet investeren in maatschappelijke verantwoordelijkheid”

Reacties op 'PerspectieF: “Signaal gegeven, nu weer om de tafel”'

Archief > 2004