Verslag jongerencampagne dag 1

woensdag 01 mei 2002 00:00

Dag 1 van de Jongerencampagne Woensdag 24 april 2002

“Mevrouw, mag ik u masseren, of heeft u liever een gezichtsmaskertje?”

Route West - Den Haag / Rotterdam

Zwaar bepakt en bezakt met folders, Perspex-en, vlaggen, sleutelhangers, stickers en nog veel meer (pfff…) was de campagnekaravaan van PerspectieF op het Plein voor het Binnenhof neergestreken en bood voorbijgangers alle mogelijke vormen van ontspanning aan. Tegen de stressmaatschappij, tijd voor ‘onthaasting’ én tijd voor een nieuw alternatief na acht jaar Paars regeren. Is dat wat u zoekt, stem de ChristenUnie en u hebt een begin ervan gevonden.
20 actieve PerspectieF-ers, die werkelijk niemand het Plein lieten oversteken, zonder ze een folder in de hand te drukken. Sommige voorbijgangers kwamen zelf 4 PerspectieF-ers tegen en waren dus ook minstens 4 folders rijker voordat ze de overkant van het Plein hadden bereikt. Die mensen moeten ondertussen dus wel weten wat de ChristenUnie is. En alleen een folder was dan nog het minste; er werden veel discussies uitgelokt en gevoerd, maar aan het massagematras durfde, helaas, geen enkele voorbijganger zich te wagen. De reacties waren heel divers; van “Man, rot op!” tot “Oh, en wat vindt de ChristenUnie dan van de Joint Strike Fighter?”. Tot onze eigen schaamte moesten we toen toegeven dat de ChristenUnie waarschijnlijk voor het project zal stemmen…

Veel voorbijgangers waren ook erg verbaasd, dat juist een club jongeren campagne aan het voeren was voor die grijze-mannenclub. Vooroordelen zijn er nog voldoende en juist daarom werkte het erg goed dat wij een club actieve jongeren zijn. Het straalt iets uit wat voor de gemiddelde voorbijganger blijkbaar niet meteen bij de ChristenUnie hoort. Ook op die manier moet het gezicht van de ChristenUnie veranderd worden. Juist op die manier kunnen we de ChristenUnie aan meer stemmen helpen.

In de warme zon was het uitdelen van folders en het voeren van campagne helaas alles behalve ontspannend. Op die manier maakten we ons eigen verhaal dus niet helemaal geloofwaardig, maar ook daar hadden we wat op gevonden: de koelte van de imposante Tweede Kamergebouw wuifde ons toe. En het leek ons wel een goed idee om daar eens een kijkje te gaan nemen. After all, we willen ook wel eens weten waar al die mensen hun werk doen en voor welke mensen we het eigenlijk doen. Gelukkig was de fractie zo vriendelijk om ons even wegwijs te maken en ons ondertussen wat wetenswaardigheden over het pand te vertellen. Bovendien hadden ze daar bovenin dat gebouw een heel goed restaurant, waar ze een heerlijk glaasje fris hadden. En daar waren we hard aan toe!!!

En daarna was het weer inpakken geblazen. Op naar de volgende halte, op naar Rotterdam! Alle folders in de dozen, poster oprollen en vlaggen opvouwen, alles in de auto, auto zwaar door de assen en we stortten ons in de eindeloze en tijdloze file tussen Den Haag en Rotterdam. Alsof een dag campagnevoeren nog niet zwaar genoeg was, werden we ook meteen even in de praktijk met ons fileprobleem geconfronteerd…
In Rotterdam alles weer uit de auto en de zaal opbouwen voor het politiek café

“Mijn stelling voor de ChristenUnie is, dat christelijke politiek niet alleen betekent dat we een goed getuigenis af moeten geven, maar dat we ook goed ons werk moeten doen en goed vakmanschap moeten laten zien.” Dat vertelde Andre Rouvoet de toegestroomde jongeren en studenten in Rotterdam, waar we het politiek café openden met het thema; ‘Christen in de Politiek’.
“Niet aan alle argumenten valt een Bijbeltekst te hangen en dat moet ook niet, we moeten de Bijbel niet laten buikspreken. We hebben de opdracht te zoeken naar gerechtigheid en dat is verdraait lastig”
in de vragenronde kwam vervolgens het hele politieke spectrum in het kort aan de orde. Snel achter elkaar flitsten het christelijk onderwijs, het CDA, de achterkamertjes van de ChristenUnie (waar geregeld PvdA-ers en GroenLinksers voorbij schijnen te komen) de samenwerking met de SGP en het paarse van GroenLinks, langs. Een boeiende avond aan het eind van een boeiende dag. Na een biertje en een borreltje snel het bed in en lekker slapen, want ook morgen wacht weer een volle campagnedag. Dan komen Gouda en Utrecht aan de beurt (en Almelo en Enschede en Zuidhorn en…)

Zzzzzz……..

ChristenUnie roept emoties op

Route Midden - ALMELO / ENSCHEDE

Gisteren waren 6 PerspectieFers actief aanwezig in Almelo. Vanaf het station vertrokken ze naar het centrum. Gehuld in mooie PerspectieF jasjes en vlaggen waren ze goed herkenbaar. Dat leverde veel reacties op. Van vloekend over de ChristenUnie naar blijdschap tot tranen toe. Ook werd een oude vrouw van 90 die haar hele leven CDA had gestemd bewogen om ChristenUnie te gaan stemmen.

Folders en ansichtkaarten werden weggeven of weggeblazen. Het weer was in het oosten minder mooi dan in het westen. Een harde wind zorgde ervoor dat de medewerkers oplettend rond de stand stonden om te voorkomen dat Kars de lucht in zou gaan...

Verder was er een bord met de stelling: ‘Fortuyn brengt armoede?’ Veel mensen waren daar mee eens. Alle medewerkers waren gebrand om het zelfde te doen, de ChristenUnie bekend te maken aan de mensen. De ChristenUnie is daar nog weinig bekend. Mensen kennen wel RPF en GPV. Dat geeft aan hoe nodig zo’n campagne is. Werken aan een positief imago, dat schept een band.

’s Avonds; ongeveer 40 a 50 mensen bezochten de lezing van Schutte. Ondanks de geringe voorbereidingstijd zorgde hij voor een informatieve, boeiende avond.
Er kwamen veel vragen over vrijheid van scholen en over het integratievraagstuk. Schutte vond dat we geen christelijke feestdagen moet ruilen met feestdagen van moslims. Wel moeten moslims de vrijheid hebben om eigen dagen op te nemen.

In de Draaimolen

Route Noord - Assen / Groningen

Beste iedereen die dit leest!
We hebben een goede eerste dag gehad. Wij, dat zijn: Gert, Wimke, Karla, Johannes, Wietse (Blom), Heleen, Nynke en Klaas-Pieter.
De stand in Assen was door de kiesvereniging heel goed geregeld en ook hadden ze een bord meegebracht waar we stellingen op kwijt konden waar mensen op konden reageren. We stonden recht tegenover een draaimolen op het Koopmansplein. Ik vrees dat ik draaimolenmuziek blijvend in mijn herinnering verbonden is met die stand!
We hadden een goede middag met heel veel gesprekken. Goede en leuke gesprekken maar ook gesprekken waarin we aangevallen werden op ons christen-zijn. Christen zijn is niet voor watjes! We hebben heel zeker een positieve bijdrage geleverd aan de naamsbekendheid van de ChristenUnie. Zo waren er bijvoorbeeld mensen die stapels folders meenamen om in hun kerkelijke gemeente uit te delen. Minpuntje was dat er geen lokale pers kwam. Die was vermoedelijk naar de herdenking van de Armeense genocide door de Turkse overheid in 1917 waar Leen van Dijke ook aanwezig was.
De avond met Kars was goed geregeld in alle opzichten! Jan Maarten had geregeld dat we lekker konden eten van te voren. Kars is wel gekomen in het Vinkhuys! Van ons een groot compliment voor hem omdat hij ondanks een debat op 2Vandaag daar vlak voor (tot 18.00) bij ons aanwezig kon zijn! Een leuke avond die goed bezocht werd. Eerst was er een discussie tussen de zaal en Kars en na de pauze een discussie onderling. De band speelde goed en de sfeer was prima. Kars was goed op dreef en wist veel lastige vragen goed te beantwoorden.
Kortom wij hadden een geslaagde dag!

Reacties op 'Verslag jongerencampagne dag 1'