Land laten ontwikkelen zonder klimaatprobleem

ijmert_koenders_kleinwoensdag 09 juli 2008 22:01

Zeven ambassadeurs gaan maandag aan de slag om het klimaatprogramma van ICCO onder de aandacht te brengen. Een van hen is IJmert Muilwijk, voorzitter van de ChristenUnie-jongeren. ,,Ik wil laten zien dat jongeren ook geven om het klimaatprobleem.’’

DEN HAAG - Maandag worden zeven jongeren ambassadeur voor FairClimate, het klimaatprogramma van de interkerkelijke ontwikkelingsorganisatie ICCO. Het klimaatprogramma heeft tot doel om mensen bewust te maken van de enorme gevolgen van klimaatverandering in ontwikkelingslanden. FairClimate wil in Nederland fondsen werven voor klimaatprojecten in arme landen. Een voorbeeld is een irrigatieproject in Mali, waar steeds drogere landbouwgronden geïrrigeerd worden met opgevangen regenwater.

Na een laatste spoedcursus op het strand van Noordwijk door minister Bert Koenders van Ontwikkelingssamenwerking neemt een zevental jongeren het ambassadeurschap officieel op zich. Een van hen is IJmert Muilwijk, voorzitter van PerspectieF, de jongerentak van de ChristenUnie.

De spoedcursus van de minister is de laatste in een reeks van meer lessen. Wat heb je de laatste tijd geleerd over de milieuproblematiek?

,,Dat je kunt uitrekenen hoeveel wij als rijke landen aan de zuidelijke landen verschuldigd zijn op het gebeid van milieu. Wij verbruiken namelijk veel meer energie dan die landen doen. Door de uitstoot per persoon uit te rekenen kom je daar achter. Als je die uistoot vermenigvuldigd met de CO2-prijs kun je in geld uitdrukken hoeveel wij de zuidelijke landen moeten compenseren.''

En wie moet dat aan hen betalen?

,,De overheid heeft daar een verplichting in, maar ook wij als individuele burgers of bedrijven. Door ons gedrag te veranderen kunnen we er al aan bijdragen.''

Hoe bijvoorbeeld?

,,Zelf probeer ik zoveel mogelijk het openbaar vervoer te nemen, ondanks dat ik een rijbewijs heb. Verder probeer ik  minder vlees te eten, omdat je daar de sojaproblematiek in Brazilië mee verkleind. Soja wordt gebruikt voor veevoer en de vleesconsumptie op peil te houden. Als er minder vlees gegeten wordt, daalt ook de sojaproductie en kan het Amazonewoud blijven bestaan.''

Wat heb je zelf met milieu?

,,Ik studeer duurzame ontwikkeling en vind milieu een belangrijk politiek thema. Vanuit mijn netwerk bij de ChristenUnie-jongeren probeer ik de politiek te beïnvloeden. Hoewel ik in de eerste plaats op persoonlijke titel ambassadeur voor ICCO wordt, heeft dit netwerk wel een stimulerende rol.''

Wat gaan jullie als ambassadeurs doen?

,,We gaan allereerst naar Brazilië om daar met eigen ogen de milieuproblematiek te bekijken. We gaan daar vooral letten op de verschillende visies die over klimaatbeheersing bestaan. Wat we helder proberen te krijgen is hoe je als land kunt ontwikkelen, zonder dat je daarbij beslag legt op het klimaat. Het recht op ontwikkeling willen we ze namelijk niet ontnemen.''

Want zelf zijn we hier ook ontwikkeld, zonder aan het milieu te denken... Moet je als land dan niet diep door het stof als je de zuidelijke landen ‘leert' ontwikkelen?

Aarzelend: ,,We moeten wel proberen het zo concreet mogelijk te maken, anders loop je het gevaar dat het een ver van je bed show blijft. Door andere landen niet op milieu te wijzen, gebeurt er helemaal niets en is het klimaatprobleem niet meer te overzien.''

Hoe ga je dit onder de aandacht van de politiek brengen?

,,Door na onze reis naar Brazilië langs minister Koenders te gaan, Tweede Kamerleden te spreken en opinieartikelen te schrijven. Daarnaast probeer ook door middel van mijn vriendengroep mijn netwerk te beïnvloeden. Het belangrijkste van mijn ambassadeurschap is te laten zien dat ook jongeren geven om het klimaatprobleem.''

Bron: Nederlands Dagblad

Archief > 2008