Top bedrijfsleven en politiek coachen de toekomst van de ChristenUnie

standaarddinsdag 22 januari 2008 22:22

Gisteravond is de tweede serie van de leiderschapstraining van PerspectieF, ChristenUnie-jongeren van start gegaan. Na het enorme succes van vorig jaar heeft het bestuur van PerspectieF besloten de cursus dit jaar twee keer aan te bieden. De deelnemers aan de cursus worden elk gecoacht door personen uit de top van het bedrijfsleven en politiek.

Onder de coaches bevinden zich Egbert Schuurman (fractievoorzitter Eerste Kamerfractie ChristenUnie), Benne van Popta (directeur MKB Nederland), Cynthia Orthega-Marijn (Tweede Kamerlid ChristenUnie) en enkele topmanagers uit het bedrijfsleven. "De cursus richt zich erop om jonge Christenen die affiniteit hebben met christelijke politiek kennis te laten maken met het fenomeen leiderschap", aldus PerspectieF-voorzitter Rogier Havelaar. "Dit jaar is het de tweede keer dat we de cursus organiseren. Wat mij opvalt ten opzichte van vorig jaar is de wildgroei aan leiderschapscursussen in Christelijk Nederland. Onze cursus neemt daarin een bescheiden plaats in. We richten ons op jongeren tussen de 18 en 25 die lid zijn van PerspectieF en bereid zijn in de toekomst meer voor de partij te betekenen.

In de cursus wordt gebruik gemaakt van verschillende documentatie en ervaringen van coaches. De deelnemers hebben gedurende de 7-maanden lange cursus regelmatig contact met hun coaches. Daarnaast gaan deelnemers en coaches een weekend met elkaar op stap. Havelaar: "Het is goed om te zien dat de ChristenUnie het belang van de cursus onderschrijft. Een aantal Eerste en Tweede Kamerleden, alsmede bestuursleden van de ChristenUnie hebben aangegeven onze jongeren te willen coachen. Samen met de coaches uit het bedrijfsleven levert dit een mooie combinatie op."

De cursus loopt tot en met juli 2008. Daarna start in augustus 2008 de tweede cursus van dit jaar. "Voor alsnog hebben wij geen plannen om een advanced leadership cursus te ontwikkelen, daar is onze organisatie nog te klein voor. Wellicht is het goed als de ChristenUnie dit zou oppakken door de jongeren die de cursus vorig jaar volgden een training aan te bieden", aldus Havelaar.

Reacties op 'Top bedrijfsleven en politiek coachen de toekomst van de ChristenUnie'

Archief > 2008