'Eenzaamheid moet op politieke agenda'

woensdag 24 december 2008 12:00

ROTTERDAM - De politiek heeft wel degelijk een rol in het bestrijden van het sociaal isolement in de samenleving. Dat stelt PerspectieF.

De jongerenorganisatie van de ChristenUnie presenteerde dinsdagmiddag een manifest om het onderwerp eenzaamheid op de agenda te zetten.

Momenteel zijn er ruim een miljoen mensen die vrijwel geen contact hebben met de buitenwereld. Een schokkend aantal, aldus de CU-jongerenorganisatie. ,,Rond de kerstdagen is er veel aandacht van maatschappelijke organisaties voor de problemen rond eenzaamheid, maar de politiek hield zich tot nog toe afzijdig'', stelt PerspectieF-voorzitter IJmert Muilwijk.

Maar wat hem betreft, kan de politiek niet meer om het onderwerp eenzaamheid heen. ,,Niet alle problemen zijn politieke problemen. Maar de problemen rond eenzaamheid in de samenleving zijn dermate groot, dat het tijd wordt dat de politiek haar verantwoordelijkheid neemt.''

Sociaal isolement is volgens hem een maatschappelijk probleem. ,,Eenzame mensen hebben vaak meer moeite om zichzelf te redden. Omdat ze niet kunnen terugvallen op mantelzorg, zijn ze eerder aangewezen op professionele hulp.

Dat heeft economische gevolgen voor de samenleving'', legt Muilwijk uit.

Als het aan de ChristenUnie-jongeren ligt, komt er onder andere in de gezondheidszorg meer ruimte voor persoonlijke aandacht, moeten gemeenten bij de uitvoering van de Wet Maatschappelijk Ondersteuning (WMO) duidelijk aandacht geven aan eenzaamheid en krijgen verenigingen en kerken een grotere rol in het signaleren van het probleem en bij het bieden van gelegenheid aan eenzamen om nieuwe contacten op te bouwen.

Verder doen de jongeren in het manifest de aanbeveling, in de waardencatalogus van minister Ter Horst van Binnenlandse Zaken 'sociale verantwoordelijkheid' een prominente plaats te geven. De burger heeft niet alleen rechten en plichten ten opzichte van de overheid, maar ook ten opzichte van andere burgers, aldus PerspectieF.

Reacties op ''Eenzaamheid moet op politieke agenda''

Archief > 2008