Vlag wit-ruslanddonderdag 23 december 2010 21:33

Op 19 december hield de Wit-Russische Republiek presidentiële verkiezingen. De verkiezingen werden gehouden in een gespannen klimaat met weinig ruimte voor vrijheid van meningsuiting en een frauduleuze verkiezingsprocedure.

Tegen deze achtergrond zijn we erg verontrust door het nieuws dat onze partners, de Wit-Russische Christen-Democraten (BCD) en de presidentskandidaat van de BCD Vital Rymasheuski, evenals andere oppositieleiders, druk en fysieke dreigingen ondergingen tijdens de campagne. Onmiddellijk na de verkiezingen zijn de meesten in elkaar geslagen en opgepakt door de Wit-Russische geheime dienst KGB.

Op de avond na de verkiezingen zijn honderden politici van de oppositie, journalisten en activisten in elkaar zijn geslagen en gearresteerd tijdens de grootschalige bijeenkomst op het Onafhankelijkheidsplein in Minsk waar naar schatting 40.000 protesterende mensen bijeen waren gekomen, protesterend tegen de fraude van Loekasjenka. Volgens onafhankelijke bronnen werd in die mensenmassa door het regime een groep provocerende individuen geplaatst die met opzet een aanval deden op de overheidsgebouwen om daarmee bruut ingrijpen door de politie te rechtvaardigen.

Gelet op het grote aantal gevallen van fysieke verwondingen, arrestaties en verdwijningen van oppositieleiders in Wit-Rusland, wil PerspectieF, ook in haar internationale netwerk ECPYN,  haar grote zorg en steun aan de presidentiële kandidaat Vital Rymasheuski uiten, die samen met zijn collega’s is verwikkeld in een moeilijke en ongelijke strijd voor de democratische toekomst van Wit-Rusland.

We zijn trots op onze vrienden in Wit-Rusland en we willen hierbij benadrukken dat we vertrouwen hebben dat de BCD de juiste partij is om het land naar een betere toekomst te leiden.

Hierbij vragen wij de Wit-Russische autoriteiten om onmiddellijke en onvoorwaardelijke vrijlating van de gearresteerde leiders en om respect voor de democratische normen en procedures.

Reacties op 'Presidentskandidaat Wit-Rusland geslagen en gevangengenomen na afloop van de verkiezingen'

Archief > 2010