Schrijf het groene geloof niet af

hartjes_appel_fair tradezaterdag 19 januari 2013 19:03

Een week geleden publiceerden Trouw-redacteuren Lodewijk Dros en Wilfred van de Poll de Groene Catechismus. Dit leerstuk, gebaseerd op de ideeën van vooraanstaande personen uit de duurzaamheidsbeweging, weerspiegelt de belangrijkste kenmerken van het ‘groene denken’. Trouw-hoofdredacteur Willem Schoonen noemt dat groene denken een seculier geloof. Milieudeskundige Klaas van Egmond gaat nog verder door het groene denken te omschrijven als ‘de ideologie die alle andere ideologieën overbodig maakt’. Moeten wij als christenen afstand nemen van dat groene geloof, of schieten we daarmee in onze eigen voet?

Duurzaamheid is voor PerspectieF een kernbegrip. Met onze speerpunten ‘Eerlijke Handel’, ‘Kansen voor kwetsbaren’ en ‘Weg uit de crisis’ zijn we in feite met niets anders dan duurzaamheid bezig. We streven naar een wereld met oog voor de toekomst. Serieus inzetten op duurzame energie, stimuleren van een kringloopeconomie en het faciliteren van een vitale natuur, om maar wat punten te noemen. Vanuit dit oogpunt streven we dus hetzelfde belang na als groene gelovigen. Net als hen zijn wij van mening dat het groene denken meer vorm zou moeten krijgen binnen onze politiek, economie en samenleving. En daar zetten de hoofdpersonen achter het groene geloof zich enorm voor in. Wat dat betreft niets dan waardering voor deze duurzame ‘visionairs’.

Het groene geloof heeft ook een keerzijde, een facet dat met name ons als christelijke PJO raakt. Als het groene gedachtegoed is uitgeroeid tot een religie of een ideologie die alle andere ideologieën overbodig zou maken, hoe dienen wij daar dan tegenover te staan? Uit de Groene Catechismus blijkt dat het ultieme doel van ons bestaan is om te leven vanuit het besef een met de Aarde te zijn. De Aarde, met hoofdletter, is in dat geloof geworden tot een levend organisme; Gaia. De reserves van de Aarde zijn echter bijna uitgeput, waardoor zij afstevent op haar ondergang (ellende). Deze ineenstorting is te voorkomen (verlossing) door een omslag in ons denken: duurzaamheid. Tenslotte moeten we daarnaar dan ook gaan leven, wat leidt tot een hogere kwaliteit van leven (dankbaarheid).

Vrijheid van meningsuiting, godsdienst of wereldbeeld neemt een belangrijke plaats in binnen het kernprogramma van PerspectieF. Ook voor het groene geloof als religie moet er dus plaats zijn binnen onze samenleving. De reden tot duurzaamheid binnen het groene geloof is om te komen tot een nauwe relatie met de Aarde en zo komende crises af te wenden. De reden tot duurzaamheid binnen het christelijke geloof is de plicht om goed rentmeesterschap te voeren over Gods schepping. Daarnaast zien wij natuurlijk ook de noodzaak van duurzaamheid om sociale, ecologische en economische crises af te wenden. Maar tegelijkertijd mogen wij er ook op vertrouwen dat er een God is die ons lief heeft en dat wij onszelf niet hoeven te redden!

Wat ons betreft mist het groene geloof dus het Perspectief dat wij mogen kennen. Toch moeten we het groene geloof niet afschrijven. Als we dat zouden doen, lopen we het risico het kind met het badwater weg te gooien. Duurzaamheid, kiezen voor kwaliteit, is daar te belangrijk voor.

Jeroen Mandemakers
Voorzitter werkgroep Duurzaamheid

« Terug

Reacties op 'Schrijf het groene geloof niet af'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Archief > 2013

december

november

oktober

september

augustus

juli

juni

mei

april

maart

februari

januari