Lancering Jongerentaskforce Kindermishandeling tijdens Week van Kinderen Veilig

nieuws_16522_146woensdag 20 november 2013 14:03

Afgelopen maandag lanceerden de Augeo Foundation en het NJR de jongerentaskforce kindermishandeling. Zij zijn de stem van kinderen en jongeren en ook PerspectieF doet mee. Dico Baars houdt zich al enige tijd bezig met het onderwerp en neemt nu deel aan de jongerentaskforce.

Op 20 november 1989 tekenden de VN het Kinderrechtenverdrag en daarom is het vandaag de internationale Dag van de Rechten van het Kind. Elk jaar staat deze week in het teken van kinderen. Dit jaar legt deze weer de vinger op een zere plek: kindermishandeling. De (volwassen) taskforce kindermishandeling doopte deze week om tot de Week van Kinderen Veilig en opende de week afgelopen maandag in Madurodam onder leiding van vice-voorzitter Annemarie Penn-te Strake.

Jaarlijks worden 119.000 kinderen mishandeld, maar tot op heden lukt het onvoldoende om deze grote aantallen tegen te gaan. Daarom had de Taskforce afgelopen maandag een boodschap in twee woorden: 'Praat erover!'. De daad werd bij het woord gevoegd, want tijdens de middag werd ook de Jongerentaskforce Kindermishandeling gepresenteerd en werd een onderzoek naar de mening van 800 jongeren overhandigd aan minister Opstelten. Boodschap van het onderzoek: 'Er ligt een belangrijke rol voor leraren en vrienden bij kindermishandeling - betrek scholen bij aanpak'.

Vanuit PerspectieF is Dico Baars op persoonlijke titel een van de tien leden van de taskforce. Hij houdt zich al diverse maanden bezig met kindermishandeling en onderzocht voor PerspectieF de problemen en mogelijke oplossingen. De komende maanden geeft hij als onderdeel van de taskforce gevraagd en ongevraagd advies over hoe kindermishandeling beter kan worden tegengegaan. PerspectieF steunt het initiatief en is blij dat de stem van jongeren op deze manier kan doorklinken in de maatschappij.

Volg de jongerentaskforce op Facebook en Twitter en blijf op de hoogte van onderzoeken en uitkomsten!

Reacties op 'Lancering Jongerentaskforce Kindermishandeling tijdens Week van Kinderen Veilig'

Archief > 2013