Fries PVV-Statenlid in interview Perspex

Perspex1 2011-2vrijdag 25 maart 2011 10:54

De PVV is niet per definitie zeker van de stem van het Friese Statenlid Otto van der Galiën. Dat zegt de politicus in een interview met de Perspex, het blad van ChristenUnie-jongeren PerspectieF.

Het is mogelijk dat Van der Galiën stemt op de SGP. Daarvoor moet hij zich verdiepen in de verkiezingsprogramma's. “In Noord-Holland was niet zo lang geleden een CDA'er, die voor de Eerste Kamerverkiezingen op de SGP stemde, om zo het christelijke geluid in de Senaat te verstevigen. Zoiets is binnen de PVV ook mogelijk.”

Het woord 'Islam' valt tijdens het vraaggesprek ook. “De SGP is misschien nog rechtser op dit punt dan de PVV,” zegt Van der Galiën. “De motie waarin werd opgeroepen tot een minarettenverbod kwam van de hand van Kees van der Staaij (fractievoorzitter SGP in de Tweede Kamer, red.). Die motie ging veel verder dan waar de PVV voor staat.”

De economie en werkgelegenheid blijven belangrijke punten binnen Fryslân. “Het boek 'Hoe God verdween uit Jorwerd' van Geert Mak moet verplichte kost zijn voor Friese politici, want het beschrijft op fantastische wijze de teloorgang van de provincie, die nog steeds bezig is. Tegen die teloorgang moeten we iets doen.”

Otto van der Galiën zat tussen 2003 en 2007 ook al in de Staten van Fryslân. Toen nam hij als SGP’er een zetel in namens de gezamenlijke fractie van ChristenUnie/SGP. Het interview van hem in de Perspex verschijnt vrijdag 25 maart 2011.

Wil je het complete interview alvast bekijken? Klik dan hier voor de Perspex.

Archief > 2011