Nieuwsbrief PerspectieF - september 2011

standaardwoensdag 28 september 2011 22:46

Deze week verscheen is de PerspectieF-nieuwsbrief van september. Via deze nieuwsbrief willen wij je op de hoogte houden van het nieuws en de actualiteiten rondom PerspectieF en bieden we je ook tal van interessante vacatures aan. Wil jij deze maandelijkse nieuwsbrief in je mailbox ontvangen? Log dan in en meld je aan!

Voorwoord Eva IJmker

(Wegens het verblijf van Robert Heij in Suriname, deze maand een voorwoord van uw nieuwe interim-secretaris.)

Beste PerspectieF'er,

Waar vorige maand in dit voorwoord nog gesproken werd over de opening van het nieuwe politieke seizoen, is deze momenteel meer dan duidelijk begonnen. Vooral afgelopen week rondom Prinsjesdag stond de politiek weer in het middelpunt van de belangstelling. Verschillende discussies en voorvallen binnen de Kamer haalden het nieuws en leidden af en toe af van de daadwerkelijke inhoud en de zaken waarover het echt gaat.

Binnen het bestuur zijn we de laatste tijd druk bezig geweest om ons juist met inhoud bezig te houden. Verschillende versies van het Jaarplan 2012 passeerden de revue en werden binnen het bestuur door- en doorgesproken om zo goed mogelijk te formuleren waar wij voor staan. Dit met in ons achterhoofd de vier speerpunten die centraal staan: Jonge werkers, vrijheid van godsdienst, Fairtrade en verslavingszorg. Deze speerpunten werden een week geleden door Robert Heij in een koffertje aangeboden door ChristenUnie fractievoorzitter Arie Slob.

Wij kijken uit naar het Congres van 25-26 november waarbij we ook met de leden kunnen spreken over de inhoudelijke zaken. Binnenkort kunt u zich aanmelden via de website voor dit congres en ook in deze nieuwsbrief zult u er alvast wat meer over kunnen lezen. Bent u misschien niet zo actief lid en wilt u eerst wat weten over PerspectieF zelf voor de ALV? Wees dan welkom op de Welkom-bij-PerspectieF dag van 5 november, die voor minder actieve leden (of voor andere geinteresseerde leden) wordt georganiseerd. Hiervoor kunt u zich aanmelden op de website.

Op de eerder genoemde ALV zullen ook een aantal bestuursleden wisselen, wat ons meteen bij het volgende punt brengt: de vacatures. Momenteel zijn we op zoek naar een nieuwe penningmeester en bestuurslid Ledenwerving & Promotie. Denk hierover na! Daarnaast nog het vriendelijk verzoek op de enquete in te vullen, die verderop in de nieuwsbrief gelinkt staat.

Tot slot kunt op de website de belevenissen van bestuursleden Robert Heij en Niels Rijke volgen, die zich momenteel in Suriname bevinden om daar de relaties met de DOE-partij te verstevigen en daar trainingen te verzorgen voor de jongeren van die partij. Mooi dat we ook op deze manier in een ander deel van de wereld, met oog voor de toekomst mogen samenwerken en leren van elkaar. Zaken die we ook proberen te realiseren binnen PerspectieF. Laten we proberen de christelijke normen en waarden die we proberen door te laten werken in de politieke programma's, in onze eigen levens toe te passen opdat we ook zonder woorden kunnen uitdragen waar we voor staan.

Hartelijke groet,
Eva IJmker

Vacatures algemeen bestuur

PerspectieF is op zoek naar een Penningmeester en een bestuurslid Ledenwerving en Promotie. Pas jij in het profiel en heb je zin in een mooie uitdaging? Kijk dan snel op http://www.perspectief.nu/nl/vacatures en solliciteer! Solliciteren kan tot 3 oktober 2011.

Meer informatie is te krijgen bij Robert Heij, voorzitter van PerspectieF, via voorzitter@perspectief.nu of 06-15906934.

Bestuursblog

Ook in het nieuwe seizoen is het mogelijk om het reilen en zeilen van de bestuursleden van PerspectieF te volgen. De verschillende bestuursleden houden regelmatig een blog bij die op de website te vinden is. Lees waar zij mee bezig zijn om PerspectieF te maken wat het is!

Klik hier om de laatste weblogs terug te lezen.

Verder op de website

Column Robert Heij: Economie van het genoeg (Friesch Dagblad)

Dinsdag 13 september 2011 Het idee dat we echt in een economische crisis zitten begint zo langzamerhand bij de meeste Nederlanders te landen. Toen in 2008 de eerste klappen werden uitgedeeld op de financiële markten, daalde de vraag naar veel goederen en diensten. De economische teruggang probeerde de overheid te attaqueren door met investeringen zelf extra vraag te creëren. De bezuinigingen om dat geld terug te verdienen zouden een paar jaar uitgesteld worden om de markt weer op gang te laten komen.

Dit overheidsinvesteren is een schoolvoorbeeld van wat de beroemde econoom John Maynard Keynes schreef in ‘The General Theory of Employment, Interest and Money’ (1936). Hij schreef dit naar aanleiding van de economische crisis van de jaren ’30. Hij zag om zich heen een groot geloof in de vrije markt, maar legde de vinger op de imperfectie van de vrije marktwerking. Nu, bijna een eeuw later, zitten we in hetzelfde schuitje.

We geloven nog altijd dat het marktwerken volkomen is en onze welvaart gegarandeerd wordt. Vooral in de jaren ’90 bereikte het geloof in ons eigen kunnen en de maakbaarheid van onze economie een hoogtepunt. Het ging zelfs zo goed dat we ons niet voor konden stellen dat het ooit eens slechter zou gaan. En doordat er toen niets gespaard is, moeten we nu hard bezuinigen. De imperfectie die Keynes al duidde, leeft nog altijd voort.

Dat ons kabinet nu orde op zaken moet stellen komt erg hard aan, maar is nodig. Drie jaar na het begin van de crisis dreigt de wereldwijde economie een klap uit te delen die wij met z’n allen wel degelijk gaan voelen. Komende jaren zal de economische vooruitgang maar mondjesmaat plaatsvinden. Laten we dan geleerd hebben dat in plaats van ongebreidelde groei wij tevreden moeten zijn met begrensde economische vooruitgang. Echt geluk zullen wij weer moeten zoeken in de contacten en relaties om ons heen. Is de economie van het genoeg de Keynesiaanse les van de huidige crisis?

Deze column van Robert Heij werd op 13 september gepubliceerd in het Friesch Dagblad. Lees hier meer.

Debatwedstrijd met o.a. werkgroep Gezondheid en Zorg

PerspectieF, in het bijzonder de werkgroep Gezondheid en Zorg, gaat 30 september meedoen aan een debatwedstrijd aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. PerspectieF werkt hierbij samen met de jongeren van de SGP en moet debatteren tegen zes andere politieke jongerenorganisaties over synthetische biologie. Naast het debat zullen studenten van verschillende universiteiten hun applicaties van synthetische biologie presenteren. Maar liefst vijfhonderd aanwezigen worden verwacht. Het evenement zal gehouden worden aan de Vrije Universiteit in Amsterdam en wordt georganiseerd in samenwerking met het Rathenau Instituut.

Mocht je geïnteresseerd zijn in het programma of meer informatie willen, dan kan je contact opnemen met de werkgroepvoorzitter Gezondheid en Zorg, Hilbert Hunink (gezondheid@perspectief.nu). Daarnaast kan je contact opnemen met het bestuurslid Politiek, Sander van ’t Foort (politiek@perspectief.nu).

'Welkom bij PerspectieF'-dag 5 november

Ben jij (nieuw) lid van PerspectieF? Wil je meer weten over de organisatie? Wil je de standpunten eens 'horen' in plaats van alleen lezen? Wil je er achterkomen wie er nog meer nieuw-lid zijn? En wat kun jij eigenlijk doen binnen de organisatie? En wat gebeurt er eigenlijk allemaal binnen PerspectieF? Wil je antwoord op deze en andere vragen, meld je dan aan voor de 'Welkom bij PerspectieF'-dag op 5 november!

De 'Welkom bij PerspectieF'-dag is bedoeld voor (nieuwe) leden die kennis willen maken met de organisatie waar ze lid van zijn. Tijdens deze dag willen we jou ontmoeten en kennis laten maken met wat PerspectieF doet en waarvoor we staan. Vanaf 10.00 ben je welkom voor koffie of thee en om 10.30 zullen we het programma officieel beginnen. De dag duurt tot ongeveer 14.30 en er zijn geen kosten aan verbonden. De locatie zal het partijkantoor van de ChristenUnie (Johan van Oldenbarneveltlaan 46 te Amersfoort) zijn. We hopen je daar te zien!

PerspectieF Congres 25-26 november

Binnenkort komt het er weer aan. Dé mogelijkheid om als PerspectieF leden invloed te hebben op besluiten en het politiek programma, het najaarscongres van PerspectieF. Wil jij graag meedenken over het politiek programma, heb je altijd al willen weten wat er nu allemaal besproken wordt op de ALV of wil je gewoon een paar gezellige dagen doorbrengen met mensen die geïnteresseerd zijn in christelijke politiek? Kom dan op vrijdag 25 en zaterdag 26 november naar het najaarscongres!

Het programma voor deze dagen ziet er als volgt uit:

Vrijdagavond 25 november:

• 18:00                 Ontvangst
  • 18:30                 Diner
  • 20:00                 ALV
  • ±23:00               Borrelen

Zaterdag 26 november:

• 9:00                 Bespreken politiek programma
  • 12:00               Lunch
  • 13:00               Open Seminar over 'Fair Trade'
  • 17:00               Borrel

Ben jij van plan te komen? Meld je dan voor 13 november aan via de site. Heb je nog vragen mail dan naar: secretaris@perspectief.nu

Regionale conferentie ECPYN: 'Who's going to pay?'

The most discussed topic these days inEuropeis the financial crisis. Therefore ECPYN organizes a Western European conference about the Christian Democratic view on the economical crisis in the weekend of 14, 15 and 16 October in St. Vith (Belgium). It will be a training weekend for young people involved in political organisations from Western Europe.

During the financial crisis, a lot of European countries are receiving help from the European Union. We want to share and discuss about our position as Christians during the crisis; do we have the responsibility to pay for the European countries who keep asking for more help and money? Do we have to pay more and more to the other European suffering countries?

The conference will be organised by the European Christian Political Youth Network (ECPYN); a political association of youth organisations from all over Europe together with PerspectieF (youth of the ChristianUnion, NL). Expert speakers will give lectures about this topic. This training weekend will also include interesting workshops. It is obviously a good opportunity for meeting politically involved young Christians democrats from neighbouring countries. Partcipation for the whole weekend costs EUR 30,-

Do you want to join this educative and inspiring conference? You are welcome! For more information and application visit our website www.ecpyn.org.

Global Leadership Summit

Dit najaar vindt op 28 en 29 oktober in Lelystad het Global Leadership Summit plaats.  Het thema van dit jaar is "Wakker schudden, uitdagen en verenigen". Deelnemers aan de GLS 2011 worden bijgepraat over actuele ontwikkelingen in kerk en Koninkrijk en krijgen vernieuwende ideeën aangereikt die de kerken, organisaties en bedrijven kunnen helpen in het ontplooien van leiderschap. Er is een boeiend programma samengesteld uit sprekers en thema’s die op dit moment relevant zijn voor kerk en maatschappij in Nederland en via videoboodschap gevolgd wordt. Als aanvulling daarop is er bewust gekozen voor een Nederlands aandeel, dat bestaat uit een bijdrage over REVEAL, een verrassende methode die op een effectieve manier geestelijke groei van mensen persoonlijk en in de gemeente meet en stimuleert. En omdat Willow Creek de verbinding van de generaties na aan het hart ligt, zal ook daaraan ruim aandacht besteed worden.

Wanneer je je voor 1 oktober aanmeldt, geldt er nog een vroegboekkorting en voor studenten is er een speciaal tarief.
Geef je op via www.glswillowcreek.nl of heb je vragen? Mail dan naar johanneke@willowcreek.nl

• 30 september: Debatwedstrijd op de VU in Amsterdam
  • 14, 15 en 16 oktober: Regionale Conferentie ECPYN "Who's going to pay?"
  • 28-29 oktober: Global Leadership Summit
  • 5 november: 'Welkom bij PerspectieF' dag