mensenrechtenvrijdag 26 augustus 2011 00:58

PerspectieF wil een debat in de Tweede Kamer over de opties om de mensenrechtensituatie in de elektronicasector te verbeteren. De misstanden in de sector vinden plaats bij het winnen van grondstoffen, de productie van elektronica en het dumpen van elektronisch afval. Met name in Congo zijn er grote problemen bij het winnen van grondstoffen, in China produceren arbeiders onder barre arbeidsomstandigheden elektronica en ten slotte wordt het giftige elektronische afval gedumpt in Afrika.

In mei 2011 heeft de Tweede Kamerfractie van de ChristenUnie vragen gesteld aan staatssecretaris Bleker van Economische Zaken en minister Rosenthal van Buitenlandse Zaken over mensenrechtenschendingen in de elektronicasector. Dit was naar aanleiding van de makeITfair actie voor eerlijke Apple elektronica, waar PerspectieF, ChristenUnie-jongeren ook aan mee deed. De regering steunt gelukkig deze actie, maar pakt vaak nog niet door om concrete verbeteringen tot stand te brengen, bijvoorbeeld als het gaat om het duurzaam inkopen door de overheid zelf. Het antwoord op de Kamervragen is voor PerspectieF dan ook aanleiding op te roepen tot een debat om alle opties voor eerlijke elektronica op tafel te krijgen.

De regering zegt dat ze voorop loopt in de Europese Unie en in de Verenigde Naties als het gaat om versterking van de internationale economische rechtsorde. PerspectieF waardeert de inspanningen van de regering, maar stelt dat de staatssecretaris de voorgestelde opties van een Wet Openbaarheid Productieketens en Europese wet- en regelgeving om bedrijven te binden aan minimumnormen te snel verwerpt. De regering ziet te hoge kosten respectievelijk juridische problemen als reden om niet mee te gaan in onze voorstellen, maar beargumenteert dit verder niet.

PerspectieF wil een Kamerdebat om alle opties op tafel te krijgen om de mensenrechtensituatie in de elektronicasector te verbeteren. Vervolgens dienen regering en parlement stappen te nemen om tot verbeteringen te komen. De ChristenUnie deelt deze wens met PerspectieF. ChristenUnie-Kamerleden Joel Voordewind en Carola Schouten zullen in het debat over eerlijke handel en maatschappelijk verantwoord ondernemen met voorstellen komen om de problematiek in de elektronicasector aan te pakken.

Reacties op 'ChristenUnie-jongeren willen debat over mensenrechtenschendingen in elektronicasector'

Archief > 2011