Nieuwsbrief PerspectieF - juli 2011

standaardvrijdag 22 juli 2011 14:10

Vandaag verscheen de nieuwe PerspectieF-nieuwsbrief. Via de nieuwsbrief willen wij je op de hoogte houden van de bezigheden van PerspectieF en bieden we je ook tal van interessante vacatures aan. Wil jij deze maandelijkse nieuwsbrief ook ontvangen? Log dan in en meld je aan!

Voorwoord Robert Heij

De zomer is volop in gang. De een geniet volop van een heerlijke vakantie, een ander is nog druk aan het werk. Om deze zomerperiode door te komen biedt PerspectieF je hierbij weer een nieuwe editie van de nieuwsbrief aan. De afgelopen tijd zijn er een aantal artikelen verschenen op onze website, die we graag onder je aandacht brengen. Ook is de zomerperiode het ideale moment om na te denken wat je na de zomer wilt doen. Heb je altijd al wat politiek-actiever willen worden? Dit is je kans! Kijk snel op onze vacaturepagina of er iets voor jou bij zit!

Daarnaast hopen we dat jullie in augustus nog van ons gaan horen! Onze zomeractie zal begin augustus plaatsvinden en ook op het Flevo-festival zullen we vier dagen vertegenwoordigd zijn. Mocht je aanwezig zijn en ons een paar uurtjes willen helpen? Stuur dan even een mailtje! En kom anders sowieso even langs om kennis te maken of een vriend/vriendin in te schrijven als lid!

Aangezien het partijbureau van de ChristenUnie zal verhuizen op 15 augustus, zal ook PerspectieF vanaf dat moment een ander bezoekadres krijgen. Kom vooral eens langs te zijner tijd! Het adres is onderaan de mail te vinden. Wij horen namelijk graag wat jou bezighoudt, want daar doen we het voor: jouw jongerenstem laten horen!

Hartelijke groet,

Robert Heij

voorzitter PerspectieF, ChristenUnie-jongeren

Nieuws:

Bestraf illegaliteit niet!

Verblijf in Nederland zonder vergunning heet illegaal verblijf. Het kabinet wil illegaal verblijf strafbaar stellen, zo staat in het regeer- en gedoogakkoord en in de brief die minister Leers afgelopen vrijdag naar de Tweede Kamer heeft gezonden. Het klinkt logisch dat een straf volgt wanneer je je niet aan de wet houdt. In werkelijkheid ligt het gecompliceerder. Een artikel van bestuursleden Sander van 't Foort en Niels Rijke.

Bezuinigen op cultuur met oog voor de toekomst

PerspectieF heeft met belangstelling kennis genomen van de brief van minister Zijlstra, waarin hij het nieuwe cultuurbeleid en de daarmee samenhangende bezuinigingen uiteenzet. De plannen vormen een breuk met voorgaande jaren. Dat is voor PerspectieF geen reden om ze per definitie af te keuren. Wel baren de snelheid en radicaliteit van de plannen PerspectieF zorgen. Een artikel van de PerspectieF-werkgroep Onderwijs.

Verslag ECPYN Summer School 2011

Van 11 t/m 16 juli vond in Parijs de achtste editie van de ECPYN Summer School plaats. ECPYN, het European Christian Political Youth Network, is de Europese jongerentak waar PerspectieF bij is aangesloten. Het thema dit jaar was ‘Secularisatie en integratie’. En ook dit jaar waren weer veel landen vertegenwoordigd: Albanië, Belarus, Bulgarije, Frankrijk, Georgië, Hongarije, Kroatië, Macedonië, Moldavië, Nederland, Oekraïne, Roemenië en Spanje. Een verslag.

Column Robert Heij: 'Twee kanten van de medaille' (Friesch Dagblad, 19 juli 2011)

Dat wij als klein land goed zijn in het organiseren van grote sportevenementen moge duidelijk zijn. In de afgelopen decennia hebben al grote sporttoernooien op allerlei disciplines in ons land plaatsgevonden. Het grootste hoogtepunt is misschien wel het Europees kampioenschap voetbal in 2000, in samenwerking met België. Daarom was het niet zo gek dat de KNVB mikte op een ander prestigieus project: het wereldkampioenschap in 2018 of 2022. Lees meer.

Vertrek algemeen secretaris Elizabeth Oevering

Een vervelende mededeling is dat het PerspectieF-bestuur afscheid heeft moeten nemen van Elizabeth Oevering als secretaris. Na een samenwerking van een half jaar hebben beide partijen moeten constateren dat het beter was uit elkaar te gaan. Oorzaak hiervan is dat Elizabeth, door persoonlijke omstandigheden, niet de gewenste prioriteit en aandacht aan haar bestuursfunctie kon geven. Voorzitter Robert Heij: "Het is erg jammer dat het zo ver heeft moeten komen, maar voor zowel het bestuur als Elizabeth is het beter uit elkaar te gaan op het moment dat de verwachtingen naar elkaar toe niet meer waargemaakt kunnen worden".

Vacature algemeen secretaris (v/m)

Wegens het vertrek van Elizabeth Oevering (zie bovenstaand bericht) is PerspectieF per direct op zoek naar een algemeen secretaris (v/m) voor 10-12 uur per week. Herken jij je in het profiel en wil jij het uitdagende en veelzijdige bestuurslidmaatschap van PerspectieF aangaan? Dan nodigen wij je uit om te solliciteren!

Klik hier voor de vacature en uitgebreide functieomschrijving.

PerspectieF update werkgroepenstructuur

PerspectieF heeft de oude werkgroepenstructuur geüpdatet. De oude werkgroepenstructuur (negen werkgroepen en één commissie) was wat verouderd. Daarnaast werden bepaalde onderwerpen in deze structuur niet helemaal goed gedekt. Daarom is er nagedacht over een nieuwe structuur, en sinds heden is deze ook helemaal doorgevoerd.

In de nieuwe werkgroepen zijn er twee nieuwe werkgroepen bij gekomen. Dit zijn de werkgroepen ‘Arbeid en Sociale Zaken’ en ‘Democratie, Bestuur en Burgerschap’. De sollicitaties voor de werkgroepen stromen al langzaam binnen. Bovendien is voor de werkgroep Democratie, Bestuur en Burgerschap al een nieuwe voorzitter gevonden, namelijk Matthijs de Snoo. Voor de werkgroep Arbeid en Sociale Zaken wordt hier nog aan gewerkt.

Naast de twee nieuwe werkgroepen zijn een aantal werkgroepnamen uitgebreid en toegespitst. Zo is de werkgroep ‘Binnenland & Justitie’ veranderd in ‘Justitie en Veiligheid’, de werkgroep ‘Onderwijs, Jeugd en Gezin’ in ‘Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen’. De werkgroep ‘Gezondheid’ is veranderd in ‘Gezondheid en Zorg’, en zodoende zijn de jeugd- en gezinsonderwerpen ook naar deze werkgroep verschoven. Ook het onderwerp Defensie was binnen PerspectieF nog niet expliciet ondergebracht binnen een werkgroep. Dit is nu gebeurd bij de werkgroep ‘Buitenlandse Zaken’, die nu ‘Buitenlandse Zaken & Defensie’ heet.

Ten slotte is er ook nog een samenvoeging van een werkgroep geweest, namelijk de werkgroep Europa en de commissie Internationaal. Zij gaan vanaf heden samen onder de werkgroep ‘Internationaal & Europa’.

Meer informatie is te krijgen bij de bestuursleden Politiek: Sander van 't Foort, Maarten van Ooijen en Niels Rijke.

Vacatures

Werkgroep Duurzaamheid zoekt voorzitter!
People, Planet en Profit, daar draait het om bij duurzaamheid. Helaas is dit kader nog zeer ruim. In de werkgroep Duurzaamheid proberen we er toch een concrete invulling aan te geven. Hoe gaan we bijvoorbeeld om met afval of CO₂-uitstoot? Hoe gaan we zorgvuldig om met onze natuurlijke bronnen? Wat moeten we doen met ondernemingen die pretenderen zeer ‘groen’ te ondernemen, maar in werkelijkheid duurzaamheid slechts als een marketingtool gebruiken (het zogenaamde ‘green washing’)? En ten slotte, wat voor rol kan de politiek in dit geheel spelen?PerspectieF is op zoek naar een werkgroepvoorzitter die dergelijke vragen samen met de werkgroep beantwoordt en kan vertalen naar een politiek relevante boodschap.

Sommige politici en wetenschappers beweren dat duurzaamheid de toekomst is. Wil jij deze toekomst vormgeven en ben jij enthousiast over het thema duurzaamheid? Stuur dan je CV met een korte motivatie naar Sander van ‘t Foort, bestuurslid Politiek. Dit kan via politiek@perspectief.nu. Ook kan je als je meer informatie wilt, mailen naar dit adres of bellen naar 06-15906935.

Werkgroep Arbeid en Sociale Zaken zoekt voorzitter!

De werkgroep Arbeid en Sociale Zaken is een nieuwe werkgroep binnen PerspectieF. Hierin vallen onderwerpen zoals de sociale zekerheid, werkgelegenheid, arbeidsvoorwaarden, re-integratie, verdeling arbeid- en zorgtaken, eenzaamheid en sociaal isolement. Als werkgroep zetten wij onze ideeën om in opiniestukken die gebruikt kunnen worden voor de publicatie van artikelen. Er wordt ook op andere manieren aandacht gevraagd voor onze ideeën, bijvoorbeeld door het indienen van een resolutie of het laten ondertekenen van een petitie. Daarnaast kunnen we ook een actie inzetten om onze standpunten te verwezenlijken.

Geïnteresseerd? Kijk voor meer info op onze website of neem contact op met bestuurslid Maarten van Ooijen.

Werkgroep Democratie, Bestuur en Burgerschap zoekt nieuwe leden!

PerspectieF is op zoek naar leden voor de werkgroep Democratie, Bestuur en Burgerschap. Deze werkgroep houdt zich bezig met de inrichting van democratie en bestuur op nationaal en lokaal niveau en alles wat daartussen zit. Ook verdiept ze zich in kwesties rondom burgerschap en identiteit in Nederland. De rechtsstaat en culturele waarden zijn hierbij van belang. De sociale kwesties van de 21e eeuw worden ook behandeld door de werkgroep. Dan gaat het met name om de botsing tussen culturen en de gevolgen van de globalisering. Binnen de werkgroep kun je je verdiepen in dit soort thema’s. Je hebt de mogelijkheid om artikelen en uitgebreidere studies te schrijven. Daarnaast kan je acties uitvoeren om aandacht te vragen voor belangrijke punten. Daarmee bepaal je mede de politieke lijn van PerspectieF. We kunnen onze standpunten communiceren naar de ChristenUnie en de politiek in het algemeen.

Geïnteresseerd? Kijk voor meer info op onze website of neem contact op met bestuurslid Niels Rijke.

Agenda

• 15 augustus: PerspectieF verhuist naar Johan van Oldebarneveltlaan 46 in Amersfoort
  • 18-21 augustus: PerspectieF promoten op het Flevo Festival
  • 8 oktober: Christelijk Sociaal Jongeren Congres (Utrecht)