PerspectieF geeft advies over verkiezingsprogramma

woensdag 10 maart 2010 07:03

Deze week presenteerde de ChristenUnie verkiezingsprogrammacommissie voor de Tweede Kamer een eerste voorstel voor het programma. Deze voorstellen worden alvast voorgelegd aan alle ChristenUnie leden en PerspectieF combi-leden. PerspectieF voorzitter IJmert Muilwijk gaf alvast commentaar op de voorstellen bij radio 1.

In tijden van economische crisis is het van belang dat het verkiezingsprogramma duidelijk maakt hoe de begroting toch sluitend gemaakt kan worden. De verkiezingsprogramma commissie stelt voor dat de hypotheekrenteaftrek aangepakt moet worden door deze alleen tegen een gelijk tarief afgetrokken kan worden.  Zodoende kunnen de hoogste inkomensgroepen niet langer aftrekken tegen het hoogste schijftarief. IJmert Muilwijk: “De ChristenUnie toont lef door überhaupt iets aan de hypotheekrente te doen. Toch gaat dit voorstel nog niet ver genoeg. We moeten op termijn helemaal van de hypotheekrenteaftrekregeling af doordat het de prijs van huizen enorm opdrijft zodat het voor starters onmogelijk wordt op de huizenmarkt”.

Ook wat betreft de duurzaamheidambities mag er nog wel een schepje bovenop. Het is heel goed dat de ChristenUnie aangeeft het belastingstelsel te willen vergroenen. Milieubelastende producten moeten zwaarder belast worden terwijl groene producten ontlast moeten worden. Ook mag er best van de meest vervuilende producten gezegd worden dat we die vanaf bijvoorbeeld 2014 niet meer willen hebben in Nederland. Op die manier kan de ondernemer zich nog wel aanpassen.

De komende tijd blijft PerspectieF betrokken bij de ontwikkeling van het verkiezingsprogramma. Als je goede ideeën hebt kun je die mailen naar politiek@perspectief.nu.

Hier kun je de radio1 uitzending naluisteren waarin PerspectieF voorzitter IJmert Muilwijk commentaar geeft.

Reacties op 'PerspectieF geeft advies over verkiezingsprogramma'

Archief > 2010