PerspectieF voert actie in Utrecht

biermaandag 31 mei 2010 20:04

In ruim twee op de drie winkels krijgen jongeren onder de 16 alcohol mee, zo blijkt uit een steekproef van PerspectieF. De steekproef werd uitgevoerd in de stad Utrecht. Daarom voerde PerspectieF afgelopen week in Utrecht actie voor een betere handhaving van de alcoholleeftijd en bewustwording van de hersenschade die alcohol aanricht. Met hersenmutsen op werd het gesprek aangegaan over hersenschade die opgelopen kan worden door overmatig alcoholgebruik.

Uit de steekproef die met de verborgen camera gefilmd is blijkt dat het in Utrecht nog heel makkelijk is voor jongeren onder de 16 om alcohol mee te krijgen bij slijters en supermarkten. PerspectieF vindt handhaven extra belangrijk omdat alcohol grote gevolgen heeft voor de hersenontwikkeling van jongeren. Voorzitter van PerspectieF en kandidaat Tweede Kamerlid nr.10  IJmert Muilwijk:  ‘Alcohol schaadt de hersenontwikkeling van jongeren, daar zijn wetenschappers het allemaal over eens. Het Trimbosinstituut pleitte daarom al voor het verhogen van de leeftijdsgrens naar 18. Het mag niet zo zijn dat commerciële belangen van de alcoholsector voor gezondheidbelangen van jongeren gaan.

Reacties op 'PerspectieF voert actie in Utrecht'

Archief > 2010