CU-jongeren willen duidelijke taal op gebied van integratie

10jaarzaterdag 25 september 2010 08:17

PerspectieF, de organisatie van ChristenUniejongeren, vindt dat de moederpartij een steviger geluid moet laten horen op het gebied van integratie. ,,We moeten de munitie bij PVV en VVD weghalen’’, zegt voorzitter Robert Heij bij het tienjarig jubileum van de jongerenorganisatie.

Niet links en niet rechts. Dat klinkt nogal genuanceerd.

,,Ja, wij zijn ook genuanceerd. Ik besef dat zo’n koers nu niet populair is. Toen de ChristenUnie een duidelijk ‘nee’ uitdroeg tijdens het referendum over de Europese grondwet, had de kiezer daar veel waardering voor.

Toch is vaak meer nuance nodig.

Daar kom je uiteindelijk verder mee, dan met roepen wat er niet deugt. Het past ook niet bij een christelijke partij om mee te doen met moddergooien.’’

De ChristenUnie krijgt soms een links stempel. Terecht?

,,De partij wil een sociaal gezicht laten zien. Dat is niet zozeer links of rechts, maar christelijk. Tegelijk is de beeldvorming soms te soft, ook door eigen toedoen. Rond de recente integratienotitie van de fractie bijvoorbeeld, sprongen twee dingen eruit: de ChristenUnie wil de term allochtoon vervangen door biculturele burger, en integratie moet burgerschapsvorming gaan heten. Nu besef ik dat het slechts een gedeelte van de notitie betreft, maar zo’n beeld blijft hangen. De partij moet op het gebied van integratie en immigratie juist een stevig geluid laten horen. Wij distantiëren ons van de PVVaanpak, waarbij mensen op voorhand worden uitgesloten. Maar de ChristenUnie moet de munitie bij PVV en VVD weghalen, door te laten zien dat je de problemen rond integratie voor heel de samenleving wilt oplossen. Op dat terrein mogen we gerust een rechtse koers varen.’’

Op andere gebieden ook?

,,Ja. Het is een christelijk uitgangspunt om te zorgen voor elkaar, maar de eigen verantwoordelijkheid van mensen mag meer doorklinken. Mensen dragen ook zelf verantwoordelijkheid voor werk en zorg. De overheid is geen leunstoel, zoals linkse partijen er soms van maken, maar een vangnet.’’

Binnenkort komt er wellicht een rechts kabinet. Wat betekent dat voor de ChristenUnie?

,,Dat er veel ruimte ontstaat voor ons eigen geluid. Zo’n coalitie zal gezien de samenstelling en de gedoogsteun van de PVV een grote tweedeling in de maatschappij veroorzaken.

Bovendien komt er een sterke focus te liggen op de financieeleconomische agenda. De ChristenUnie moet laten zien dat het in de samenleving niet alleen om geld draait, en dat het in de politiek ook niet simpelweg om links tegen rechts gaat. Sociale verbanden tussen mensen – thuis, op het werk, op school of in de kerk – zijn bijvoorbeeld ongelooflijk belangrijk, en niet in geld uit te drukken.’’

Wat is er veranderd in tien jaar PerspectieF?

,,We zijn een stuk professioneler geworden en laten nu echt een eigen, onafhankelijk geluid horen. Een jongerenorganisatie is wel minder duurzaam dan een politieke partij; elk jaar is het weer een uitdaging om ons ledenaantal van tweeduizend op peil te houden. Naast kritisch meedenken met de partij en het houden van acties, proberen we via leiderschaps- en fellowcursussen politiek talent aan te wakkeren. Heel wat PerspectieF- leden blijven bijvoorbeeld via lokale fracties en besturen betrokken bij de ChristenUnie.’’

Bron: Nederlands Dagblad, 25-9-2010.

Reacties op 'CU-jongeren willen duidelijke taal op gebied van integratie'

Archief > 2010