Verslag nieuwjaarsborrel + filmpje online

ErnstCramerdinsdag 16 januari 2007 16:33

Afgelopen week was de nieuwjaarsborrel van PerspectieF. Zo'n 60 leden kwamen daar op af. Op de nieuwjaarsborrel werd, naast uitreiking van 'Engel van het Jaar' aan Jeroen Dijsselbloem, ook het kersverse Kamerlid van de ChristenUnie Ernst Cramer geinterviewd. Het Reformatorisch Dagblad schreef er over. Ook is er een video-impressie van de avond, met dank aan de webredactie.

Het gaat goed met de ChristenUniejongerenclub PerspectieF. De vereniging groeit en bruist van de ideeën. Zo reikte zij vorige week PvdA-Kamerlid Dijsselbloem de onderscheiding Engel van het Jaar uit vanwege diens verzet tegen ranzige tv-programma’s.

Dat op de term Engel van het Jaar kritiek mogelijk is, beseffen de jongeren. Maar de naam van de onderscheiding die zij een jaar eerder uitreikten, Heiden van het Jaar, had ook z’n bezwaren. Natuurlijk bedoelde PerspectieF dat VVD-coryfee Wiegel -want die was vorig jaar de gelukkige- onder alle de ChristenUnie omringende heidenen een gunstige uitzondering was. Maar de titel kon ook gelezen worden als: superheiden, de ergste van alle heidenen. Vandaar de naamswijziging.

Dijsselbloem nam de vernieuwde prijs vorige week met plezier in ontvangst. Hij windt er geen doekjes om dat hij de formatiebesprekingen van zijn partij met CDA en ChristenUnie toejuicht. Juist die coalitie biedt goede mogelijkheden om een socialer beleid te voeren én tegengas te geven tegen de verloedering van de publieke ruimte, meent de PvdA’er.

Maar, let wel, dit alles met behoud van ieders eigenheid. Want dat de CU-jongeren op de oorkonde schrijven dat hij zich verzet tegen bloot op televisie, daar klopt niets van, aldus Dijsselbloem vorige week. „Ik ben helemaal niet tegen bloot op tv. Ik vind slechts dat het niet te vroeg op de avond mag zijn. En ook zou ik het allemaal graag wat smaakvoller zien.”

Doorwerken
Op dezelfde avond waarop Dijsselbloem zijn prijs kreeg, konden de PerspectieF-leden kennismaken met Ernst Cramer, een van de nieuwe Kamerleden voor hun partij. De voormalige wethouder uit Zeewolde liet zich in een drinkgelegenheid in Amersfoort kennen als een vlotte babbelaar, voor wie Den Haag weliswaar nieuw is, maar die wel degelijk beschikt over politieke ervaring, visie en intuïtie.

Cramer gaat zich helemaal ingraven in de wereld van de Haagse politiek, zo bleek uit zijn korte introductie. „Ik heb tegen mijn vrouw gezegd: in principe eet ik ’s avonds niet thuis.” Het kersverse Kamerlid heeft in de korte tijd dat hij aan het Binnenhof bivakkeert, zelfs al een keer in het Kamergebouw overnacht. Toen een week na de verkiezingen de Kamer meteen een tot diep in de nacht durend debat wijdde aan het generaal pardon, ontdekte Cramer, die na afloop van het debat nog iets was gaan drinken, dat bijna al zijn collega’s spoorloos waren verdwenen. Nu zelf nog een hotel regelen, zag hij niet zitten. „Mag je in het gebouw blijven slapen?” vroeg hij de bewakingsbeambten. „Absoluut niet”, antwoordden zij streng. Om er met een vette knipoog aan toe te voegen: „Maar doorwerken mag altijd.” Cramer begreep de wenk meteen. „Oké, dan ga ik mijn e-mail checken”, zei hij opgelucht. Om na een kort verblijf achter zijn pc op een nabijgelegen bankje in slaap te vallen. Een goed politicus heeft aan een half woord genoeg.

Bron: Reformatorisch Dagblad, 15 januari 2007

Bekijk het filmpje hier.