'Met Ed Anker krijgt ChristenUnie jongere in fractie'

EdAnker06.jpgdonderdag 15 februari 2007 12:26

Gisteren berichtte de website van PerspectieF dat Esme Wiegman - van Meppelen Scheppelink het jongste Kamerlid voor de ChristenUnie ooit zou worden. Een dag later blijkt die eer toch niet aan haar gegund. Het Zaanse gemeenteraadslid Ed Anker (28) wordt het nieuwe Tweede Kamerlid van de ChristenUnie nu Tineke Huizinga de overstap maakt naar een staatssecretariaat op het ministerie van Verkeer en Waterstaat.

Ed Anker - geboren op 30 juni 1978 in Beverwijk - is beschikbaar om de vrijkomende plek bij de ChristenUnie-fractie in de Tweede Kamer te vullen, liet hij gisteren weten. Met het aantreden van Anker in Den Haag, zien de ChristenUnie-jongeren (PerspectieF) iemand uit hun midden toetreden tot het parlement.

Momenteel is de als goede debater bekend staande Anker raadslid voor de ChristenUnie in Zaanstad. Daarnaast werkt hij bij Gemeenteraad.nl, een bedrijf dat gemeenraden van advies en trainingen voorziet. Eerder was de Zaandammer werkzaam als fractiemedewerker van de ChristenUnie/SGP-fractie in de Provinciale Staten van Noord-Holland.

Daarvoor studeerde hij politicologie in Amsterdam (UvA). In die stad was hij tijdens zijn studententijd voorzitter van de christelijke studentenvereniging NSA. Zijn interesse in politiek is tijdens de lessen maatschappijleer op de middelbare school ontstaan. Anker is vrijgemaakt-gereformeerd en sinds vorig jaar gehuwd. In Zaanstad staat Christa Neefjes genoteerd als opvolger van Anker in de gemeenteraad.

Bron: Nederlands Dagblad, 15 februari 2007

Reacties op ''Met Ed Anker krijgt ChristenUnie jongere in fractie''