Havelaar: ChristenUnie mist regie en leiderschap (IKON rtv)

woensdag 07 november 2007 18:46

Binnen de ChristenUnie (CU) heerst een gebrek aan regie en leiderschap. Daarom konden de uitlatingen van één persoon uitgroeien tot een kleine crisis in de partij. Dat schrijft Rogier Havelaar, voorzitter van de CU-jongerenorganisatie PerspectieF, vrijdag in Centraal Weekblad.

Volgens Havelaar heeft de CU niet adequaat gereageerd op de stellingname van het Amsterdamse raadslid Yvette Lont, die schreef dat praktiserende homoseksuelen geweerd moeten worden uit vertegenwoordigende functies.

''Mensen mogen het met elkaar oneens zijn, maar hoe kon het gebeuren dat Jan met de Pet in onze samenleving de privé-opvatting van mevrouw Lont aanzag voor de partijmening? Waarom klonk de stem van één individu sterker dan de opvatting van de partij als organisatie?''

Regie

Volgens Havelaar is dit te wijten aan gebrek aan leiderschap en regie. De positie van André Rouvoet als minister, vice-premier, leider van de CU-politici in het kabinet én partijleider is te ingewikkeld.

Deze lastige positie beperkt zowel Rouvoet als de partij, schrijft Havelaar in Centraal Weekblad. Van echt partijleiderschap door minister Rouvoet is weinig sprake. ''Veel verder dan het aflopen van de halfjaarlijkse congressen komt hij niet.''

Ondeelbaarheid

Oplossing is het aanstellen van fractieleider Arie Slob als politiek leider, aldus de voorzitter van PerspectieF. ''Niet vanwege wantrouwen, maar vanwege praktische en theoretische ondeelbaarheid van functies.'' Slob had volgens Havelaar krachtig kunnen ingrijpen richting de media en Yvette Lont, waardoor de crisis niet geëscaleerd zou zijn.

''Er moet snel wat veranderen, want als dit de manier is waarop de partij met commotie omgaat, wil ik niet weten hoe de partij acteert tijdens echte crisis! Go for it, Arie, go for it, André. Wij steunen jullie.''

Overigens werd maandag bekend dat Yvette Lont extra politiebeveiliging krijgt. Lont zou dreigmails en -telefoontjes hebben gekregen en op websites zijn gediscrimineerd, aldus haar woordvoerder. De politica heeft aangifte gedaan.

Bron: Sjoerd Mouissie, IKON (http://www.ikonrtv.nl/kerknieuws/nieuws.asp?oId=11995)

Reacties op 'Havelaar: ChristenUnie mist regie en leiderschap (IKON rtv)'

Archief > 2007