Lifttour naar Brussel

vrijdag 29 mei 2009 08:17

Op donderdag 28 mei hebben enkele PerspectieF-leden al liftend reizen door Europa gemaakt om aandacht te vragen voor de Europese verkiezingen.
Hieronder de berichtgeving die hierover in de media is verschenen:

• Radio Nijmegen1 (niet via internet beschikbaar)
  • Dagblad de Gelderlander (niet via internet beschikbaar)
  • ANP:

NIJMEGEN (ANP) - PerspectieF-voorzitter IJmert Muilwijk (25) is op zoek naar een lift. De voorman van de ChristenUnie-jongerenorganisatie staat donderdag op een benzinestation even buiten Nijmegen. Hij spreekt tankende automobilisten aan en voert zo campagne voor de verkiezingen voor het Europees Parlement  i op 4 juni.

Jongeren van de ChristenUnie liften donderdag en vrijdag naar steden in België, Frankrijk en Duitsland. Tijdens de autoritjes willen ze automobilisten duidelijk maken dat er veel Europese regels zijn. Samenwerking is dus belangrijk, maar op te gedetailleerde regels of een grotere Europese Unie zit de ChristenUnie/SGP nu niet te wachten.

PerspectieF kijkt tamelijk pragmatisch tegen Europa aan. Gewoon samenwerken waar het nuttig is, bijvoorbeeld op het gebied van het milieu. ,,Samenwerking ja, superstaat nee.'' Muilwijk herhaalt de slogan veelvuldig. Op zijn lifttocht van Nijmegen naar Utrecht ontmoet hij eurosceptici en eurofielen. Hij glundert: ,,Dit is de nieuwe manier van campagnevoeren. Zo heb je eens tijd om met kiezers te praten.''

Met zijn groene PerspectieF-shirt, blonde haar en zwarte laptoptas krijgt Muilwijk snel een lift. De eerste auto brengt hem naar een industrieterrein nabij Arnhem. Het duurt dan eventjes voor een ouder echtpaar hem naar een benzinestation even verderop brengt.

De man - een zeventiger die zijn naam niet wil geven - is teleurgesteld in de politiek. Hij gaat niet stemmen op 4 juni. Een ding heeft hij geleerd: ,,Ieder voor zich en God voor ons allen.'' Muilwijk laat zich niet uit het veld slaan. ,,Dat laatste kan ik in ieder geval beamen,'' lacht hij. Als hij uit de auto stap verzucht hij: ,,Sommige mensen kun je helaas niet overtuigen.''

Niet iedereen is teleurgesteld in de (Europese) politiek. De jonge ondernemer Marijn Wesdorp (25) brengt de PerspectieF-voorzitter naar het centraal station van Utrecht. Hij noemt zich ,,Europositief'' en is enthousiast over Europese samenwerking. Maar een stem op de ChristenUnie is voor hem ,,totaal geen optie.'' Toch vindt hij deze verkiezingsactie erg leuk.

Van Utrecht is Muilwijk verder gelift naar Breda. Daarvandaan gaat hij naar Brussel, waar PerspectieF campagne voert met zusterpartijen die zijn aangesloten bij The European Christian Political Movement.

Reacties op 'Lifttour naar Brussel'

Archief > 2009