Jonge Wit-Russen opgepakt na studiebezoek

yuraswoensdag 23 januari 2008 23:59

Na het studiebezoek aan Wit-Rusland van een internationaal gezelschap waaronder Jonathan van Tongeren, internationaal-secretaris van PerspectieF zijn zo'n veertig mensen die betrokken zijn bij de oppositie opgepakt, verhoord en voor 15 dagen vastgezet vanwege 'slecht taalgebruik'. Onder die veertig mensen is ook een tiental jongeren dat betrokken was bij de organisatie van het studiebezoek. Vermoedelijk is dat ook de echte reden van hun arrestatie.

Anderen zijn opgepakt vanwege de demonstratie op 10 januari (zie nieuwsbericht elders op deze site). Als reden voor de arrestaties werd categorisch 'slecht taalgebruik' opgegeven. "Ongeacht of het waar is dat ze slecht taalgebruik gebezigd zouden hebben, is dat natuurlijk geen reden om mensen 15 dagen vast te zetten en te onderwerpen aan zware verhoren", aldus Jonathan.
De mensen die zijn mee geweest met het studiebezoek hebben meteen actie ondernomen toen ze hoorden van de opgepakte jongeren. "We hebben vanmiddag een brief gefaxt naar de ambassades van Wit-Rusland in onze eigen landen. Zo willen we toch laten merken dat we ons er niet bij neerleggen dat onze Wit-Russische vrienden onderdrukt worden." Ook is er geschreven naar europarlementariers in de mensenrechtencommissie en de Belaruscommissie, de OVSE en andere relevante instanties.
PerspectieF en partnerorganisaties zullen in de toekomst meer acties gericht op Wit-Rusland voeren.

Uit de brief naar de ambassades:

After a study visit to Belarus by several political youth organizations from different countries ten activists were arrested and imprisoned by the Belarusian regime because of their political beliefs. An international delegation conducted this study visit to Minsk on January 10th-13th, supported by the European Youth Foundation. After the delegation's departure, ten members of the hosting organizations Belarusian Popular Front (BPF) Youth and the Young Front (Malady Front) were arrested and detained. These people are Franak Viachorka, Anton Kalinouski, Yuras Stankevich, Uladzimir Syarheew, Kasya Krasnova, Lyudmila Atakulava, Kasya Halitskaya, Maksim Vyarnyanski, Paval Kuryanovich and Volha Kulyakevich.

These ten young people were arrested and have been sentenced to as much as 15 days in prison without any justified verdict - for "using bad language". Some of them were even beaten by the police in order to extract confessions to having participated in a peaceful demonstration.

Such tyrannical repressions are conducted by the Belarusian government against the actions of the democratic opposition youth. Europe should not keep its eyes closed.

We call upon the European Union to take immediate action for the immediate release of these young people who are being held as political prisoners.

We urge you along with all persons, institutions and organizations around Europe who stand for freedom and human rights to mobilize for the human rights of the people of Belarus, especially after these days' events.

Reacties op 'Jonge Wit-Russen opgepakt na studiebezoek'

Archief > 2008