Informatief bezoek aan Internationaal Gerechtshof

internationaalgerechtshof-grootzaterdag 17 mei 2008 10:43

Dinsdag 13 mei bracht een tiental PerspectieF-ers en andere geinterresseerden een bezoek aan het Vredespaleis in Den Haag, georganiseerd door de Commissie Internationaal. In het Vredespaleis zijn onder andere het Internationale Hof van Justitie en het Permanente Hof van Arbitrage gevestigd. Tijdens het bezoek was er aandacht voor de vele kunstvoorwerpen en het paleis zelf, maar ook nadrukkelijk voor de geschiedenis en het functioneren van het Internationaal Gerechtshof.

Begin twintigste eeuw werd het Vredespaleis gebouwd. In Den Haag, omdat Nederland een neutraal land was. In het Vredespaleis werden het Permanente Hof van Arbitrage en het Internationale Hof van Justitie gevestigd. Die twee vloeiden voort uit een vredesconferentie op initiatief van Tsaar Nicolaas II, waarvan koningin Wilhelmina de gastvrouw was.

Het Permanente Hof van Arbitrage is het oorspronkelijk orgaan waarvoor het Vredespaleis gebouwd is. Verder zijn het Internationale Hof van Justitie (het gerechtelijke orgaan van de Verenigde Naties), een bibliotheek over Internationaal Recht en de Haagse Academie voor Internationaal Recht er gevestigd.

Een belangrijk verschil tussen het Internationaal Gerechtshof en het Hof van Arbitrage is dat de eerste alleen conflicten tussen staten kan behandelen, terwijl de tweede ook conflicten tussen staten en andere partijen, zoals NGO's kan behandelen. Arbitrage vindt plaats met toestemming en op verzoek van beide partijen. Naast het behandelen van rechtsgeschillen kan het Gerechtshof ook advies geven aan de Algemene Vergadering en de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties.

Het was voor het eerst dat de Commissie Internationaal een bezoek aan het Vredespaleis organiseerde, maar dit is zeker voor herhaling vatbaar.

Zie ook:

Reacties op 'Informatief bezoek aan Internationaal Gerechtshof'