Inspirerende workshop met Duitse vrienden

jonathan AUF-congresmaandag 20 oktober 2008 12:17

Op 3 oktober zijn Jonathan van Tongeren en Auke Minnema naar Mettlach (Saarland) in Duitsland afgereisd, om de volgende dag namens PerspectieF en ECPYN het congres van de AUF-Partei (Partei für Arbeit, Umwelt Familie – Christen für Deutschland) bij te wonen. De AUF-Partei is een begin dit jaar opgerichte zusterpartij van de ChristenUnie.

’s Ochtends hebben Jonathan en Auke geparticipeerd in de workshop “Young Generation”. De AUF-partei heeft namelijk nog geen jongerenorganisatie, maar men wil wel graag wat voor jongeren betekenen.

Jonathan heeft in zijn presentatie, aan de hand van de organisatie van PerspectieF, de mogelijkheden aangegeven hoe je een jongerenorganisatie zou kunnen opbouwen en welke kansen en mogelijkheden er zijn. Hij ging daarbij onder andere in op de manier van organiseren en intern communiceren, het effectief uitdragen van standpunten en het trekken van positieve media-aandacht.

Auke heeft in zijn presentatie de mogelijkheden weergeven op lokaal niveau. Voor de leden van de AUF-Partei frisse ideeën: het is niet zo moeilijk als het lijkt, als je maar enthousiast en ludiek bent.

In de discussie die daarop volgde hebben we doorgepraat over de mogelijkheden die de aanwezigen persoonlijk zagen, wat een christenjongere kan betekenen voor de maatschappij en waarom het laten horen van je stem zo belangrijk is. De praktijkvoorbeelden van verschillende lokale afdelingen van PerspectieF kwamen Jonathan en Auke goed van pas in het uitleggen van hun gezichtspunten.

Het bleek al snel dat een aantal jongeren lokaal gemakkelijk wat concrete acties zouden kunnen realiseren.

’s Middags waren er nog een aantal inspirerende sprekers, waaronder een professor van de Universiteit van Zuid-Afrika en een bekende katholieke journalist. Ook was er veel gelegenheid tot ontmoeting zodat we waardevolle contacten hebben opgedaan en onderhouden met (jonge) leden van de AUF-Partei.

Jonathan van Tongeren en Auke Minnema zijn beide lokaal actief geweest en nu lid van de Commissie Internationaal. Als je geïnteresseerd bent in de internationale activiteiten van PerspectieF, neem dan eens contact op met Jonathan via de bestuurspagina.

Bekijk ook de foto's!

Young People Changing Society814,0 kBapplication/vnd.ms-powerpointdownload