CDJA, PerspectieF en SGP-jongeren willen gedwongen hulp aan Burma

birma_meisje_afp_190840amaandag 19 mei 2008 23:07

Europa moet bij de Verenigde Naties aandringen op gedwongen hulp aan Burma. Dit stellen de voorzitters van de jongerenorganisaties van het CDA, de ChristenUnie en de SGP. De organisaties vinden het onacceptabel dat de Junta internationale hulp tegenhoudt, waardoor duizenden mensen niet de hulp krijgen die ze nodig hebben.

"We kunnen het niet laten gebeuren dat er grote groepen mensen honger lijden terwijl een militair regime aan de kant staat en toeziet. Er hoeven geen mensen te sterven om het internationale gezicht van een fout regime te redden." aldus CDJA-voorzitter Harry van der Molen. Scheidend PerspectieF-voorzitter Rogier Havelaar stelt dat "wanneer er een humanitaire crisis als deze gaande is, de internationale gemeenschap verplicht is om in te grijpen. Het weghouden van humanitaire hulp bij mensen die dat nodig hebben is moord. We moeten met grootschalige hulp beginnen, en wel zo snel mogelijk. En als het regime dat niet goed vind, dan doen we het zonder steun van het regime". "Het is ontoelaatbaar dat een dictatuur in staat is om een breed front van helpende handen buiten te sluiten. Politieke gezamenlijkheid moet dit doorbreken.", aldus SGP-jongerenvoorzitter Jan Kloosterman.

De jongerenorganisaties hebben een brief opgesteld, die vandaag verstuurd is naar alle ministers van Buitenlandse Zaken van de 27 EU-lidstaten, naar de Europees Commissaris voor Externe Relaties (Ferrero-Waldner) en naar de Hoge Vertegenwoordiger voor het gemeenschappelijk buitenlands en veiligheidsbeleid (Solana). In deze brief roepen de jongerenorganisaties de ministers op tot snelle actie, om het aantal slachtoffers niet verder op te laten lopen.

De ministers van Buitenlandse Zaken moeten de druk op de Burmese regering opvoeren, zodat zij het aanbod van ontwikkelingshulp toe zullen staan. Ook moeten zij bereid zijn de documenten aan te bieden die noodzakelijk zijn voor het toestaan van hulpverleners die het land binnen willen gaan. Alle mogelijke middelen zullen aangewend moeten worden om de Burmese slachtoffers de humanitaire hulp te bieden waar zij recht op hebben. Deze humanitaire hulp prevaleert boven het soevereiniteitsbeginsel van staten.

Letter on Birma to Ministers of Foreign Affairs62,0 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'CDJA, PerspectieF en SGP-jongeren willen gedwongen hulp aan Burma'