PerspectieF beloont alcoholbeleid ondernemers

sweeteighteenzaterdag 09 augustus 2008 12:45

PerspectieF heeft afgelopen donderdag supermarkteigenaren in Delft, Strijen in het zonnetje gezet vanwege het alcoholbeleid in hun winkels. De ondernemers verkopen geen alcohol meer aan jongeren onder de 18 jaar. Ze hebben dit besloten zonder dat er regels door de overheid zijn opgelegd. De ChristenUnie-jongeren boden de ondernemers daarom een ‘Sweet eightteen-taart’ aan vanwege deze positieve bijdrage aan de oplossing van alcoholproblematiek.

Ook camping Bakkum in Castricum kreeg een pluim vanwege haar jongerenaanpak die alcoholmisbruik tijdens het kamperen moet voorkomen. IJmert Muilwijk, voorzitter van PerspectieF, noemt het heel positief dat ondernemers inspelen op maatschappelijke problemen ‘'Dit is een goed voorbeeld van maatschappelijk verantwoord ondernemen. De ondernemers doen iets aan het probleem omdat het ze aan het hart gaat. Dat moet beloond worden.'' Deze actie sluit naadloos aan op het manifest 'time to party' dat PerspectieF begin dit jaar presenteerde. In dit manifest werd namelijk gewezen op de verantwoordelijkheid van ondernemers. Tweede Kamerlid Joël Voordewind en Wim van Dalen van Stichting Alcholpreventie die meereisden met de tour zijn tevreden over de aanpak van de ondernemers.

Een viertal PerspectieF'ers is donderdag de hele dag op pad geweest om langs de ondernemers te reizen. De tour ging vanaf de Albert Heijn in Strijen naar een C1000 in Delft en als afsluiting naar camping Bakkum in Castricum. De eerste taart werd buiten voor de winkel uitgereikt aan meneer De Jong. Hij vertelde hoe hij zelf meegemaakt had dat een meisje van 14 zichzelf in coma gedronken had. Dit was voor hem het keerpunt. Meneer Peek uit Delft, die de tweede taart kreeg, vond het ook helemaal niet erg om iets minder te verdienen aan alcoholverkoop als dit de gezondheid van jongeren ten goede komt. De overgebleven taart voor de campingeigenaar uit Castricum werd ook met veel enthousiasme in ontvangst genomen. Door het alcoholbeleid zij nu voeren is er op de camping minder overlast veroorzaakt door jongeren.

Reacties op 'PerspectieF beloont alcoholbeleid ondernemers'

Archief > 2008