‘Te weinig politieke aandacht voor eenzaamheid’

ijmerteenzaamvrijdag 26 december 2008 15:14

PerspectieF, de jongerenorganisatie van de ChristenUnie vindt dat het de hoogste tijd is dat de politiek ingrijpt om sociaal isolement te bestrijden. Momenteel zijn er in Nederland ruim één miljoen personen die vrijwel geen contact hebben met de buitenwereld. ,,Tijdens de kerstdagen is er veel aandacht van maatschappelijke organisaties voor de problemen rond eenzaamheid, maar de politiek houdt zich tot nog toe afzijdig”, aldus PerspectieF-voorzitter IJmert Muilwijk.

Morgen presenteren de ChristenUnie-jongeren hun manifest 'Eenzaam, maar niet alleen'. Hierin pleiten ze er voor dat het ministerie van Binnenlandse Zaken samen met de gemeenten aan de slag gaat om dit probleem aan te pakken. Muilwijk: ,,Sociale geïsoleerde mensen zijn de verborgen schat van de maatschappij. Ze hebben vaak veel talent dat ze in kunnen zetten voor de samenleving, maar het ligt nu nog opgesloten."

Er zijn veel verschillende partijen bij dit probleem betrokken. Daarom organiseren de ChristenUnie-jongeren morgen, een gesprek met verschillende betrokkenen uit het werkveld over dit onderwerp. Dit gesprek vindt plaats in de gemeente Rotterdam waar verschillende experimenten rond preventie van eenzaamheid worden gedaan. De jongeren willen hiermee onderstrepen dat verschillende organisaties samen nog eens goed kijken hoe er samengewerkt kan worden om tot een oplossing van dit probleem te komen.

PerspectieF schuift aan tafel tegen eenzaamheid

PerspectieF organiseerde gisteren een gesprek met verschillende betrokkenen uit het werkveld over sociaal isolement. Dit gesprek vindt plaats in de gemeente Rotterdam waar verschillende experimenten rond preventie van eenzaamheid worden gedaan. De jongeren willen hiermee onderstrepen dat verschillende organisaties samen nog eens goed kijken hoe er samengewerkt kan worden om tot een oplossing van dit probleem te komen.

Sociaal isolement is een groot onderschat probleem. Dat werd wel duidelijk uit het gesprek met verschillende belangrijke mensen op het gebied van eenzaamheid. Ruim een miljoen mensen in Nederland leven in een sociaal isolement. Anja Machielse weet waar ze over praat. Ze doet al jarenlang onderzoek naar sociaal isolement. Ze kent de schokkende verhalen. Mensen weten niet uit het isolement te komen. In het gesprek wordt al snel duidelijk dat ook veel mantelzorgers eenzaam zijn. ChristenUnie Tweede Kamerlid Cynthia Ortega schrikt als er door Jenny Zwijnenburg van Charlois Welzijn wordt verteld dat veel mantelzorgers door de intensieve hulp die ze geven aan een dierbare zelf totaal in een sociaal isolement leven. Dit is een groep mensen die zwaar belast worden met een belangrijke taak, maar daardoor niet meer in staat zijn om andere contacten te leggen.

Het was een gesprek in een unieke setting. PerspectieF was namelijk te gast bij Van HarteResto in Rotterdam. Een goed initiatief om verschillende mensen met elkaar in contact te brengen. Het middel: een maaltijd. Mensen uit de buurt kunnen een hele voordelige maaltijd krijgen. Je maaltijd reserveer je, je plaats niet. Dit zorgt er voor dat je met onbekende mensen aan tafel zit en nieuwe contacten kunt leggen. Eén van de manieren om eenzaamheid te bestrijden. De PerspectieF-bestuursleden schuiven deze avond ook aan en laten zich de maaltijd goed smaken. In de keuken wordt de maaltijd onder de bezielende leiding van  Arcan Ates bereid. Hij houdt het Van HarteResto Restaurant in Rotterdam draaiende, en dat doet hij met verve.

De aanwezigen bij het gesprek zijn het er snel over eens. Hier ligt een taak voor de overheid. Maar ook elk individu heeft een verantwoordelijkheid. Er is een mentaliteitsverandering nodig in Nederland. Omkijken naar je buurman zou vanzelfsprekend moeten zijn.

Eenzaamheid in de media:

Reacties op '‘Te weinig politieke aandacht voor eenzaamheid’'

Archief > 2008