Excursie Straatsburg groot succes

maandag 03 oktober 2005 23:01

De excursie naar Straatsburg op 27 en 28 september was een groot succes. Enkele tientallen leden reisden mee. Bonita van den Hoek, een van de deelnemers, doet verslag van een bijzonder kijkje in de keuken van de Europese Unie.

Op dinsdagochtend 27 september hebben we ons om 6.15 uur verzameld op het station van Amersfoort. Iedereen was nog erg slaperig maar toch al verrassend enthousiast voor wat er allemaal nog komen ging. In Nijmegen hebben we nog wat mensen opgehaald die minder vroeg uit bed waren. Nu dan was de groep compleet en konden we echt vertrekken, op weg naar Straatsburg in Frankrijk. Omdat het een erg lange reis is met de hebben de organisatoren een extra ruime bus geregeld zodat we allemaal twee zitplaatsen hadden. In de bus werd er veel gediscussieerd, film gekeken en er waren een aantal mensen aan het klaverjassen. Maar we hebben ook een rondje speed-dating gedaan. Op deze manier leer je elkaar in een erg korte tijd kennen en kom je erachter dat er heel diverse mensen in zo’n relatief kleine groep zitten. Mensen met verschillende opleidingen, achtergronden en natuurlijk ook andere woonplaatsen. Zo waren er mensen die uit Groningen kwamen maar ook van het eiland Goeree-Overflakkee, wat overigens bij Zuid-Holland hoort en niet bij Zeeland.

Toen we eenmaal in Straatsburg waren aangekomen zijn we direct naar de Raad van Europa gegaan. Daar hebben we een rondleiding gekregen en hebben daarna nog een lezing gekregen van een meneer die bij de Raad werkt. We hebben informatie meegekregen en zijn toen weer in de bus gestapt op weg naar ons hotel. Toen we daar aankwamen viel onze mond open, wat een chique hotel. We hadden allemaal een ruime kamer, met een mooi en bed en een ligbad. We zijn snel ingecheckt en zijn toen snel op zoek gegaan naar de pizzeria want, het was inmiddels kwart over acht ’s avonds. We hebben heerlijk gegeten en dat bleek ook wel uit de tijd, want we waren tegen half twaalf pas weer buiten. De meeste vrouwen zijn toen lekker in bad en naar bed gegaan maar de mannen zijn nog even op zoek gegaan naar een cafeetje om even te ontspannen met een lekker drankje. De volgende dag was het alweer vroeg dag en moesten we om half acht aan het ontbijt zitten in het restaurant van het hotel. Het was een lekker ontbijt en er was voor iedereen wat wils. Even over acht vertrokken we weer naar Straatsburg. Weer vijftig kilometer in de bus. We hadden een klein beetje vertraging dus waren we om half tien binnen, behalve Peter. Hij kwam niet door de beveiligingspoortjes heen zonder dat deze gingen piepen, wat blijkt, Peter had stalen neuzen in zijn schoenen. Nadat dat in half Frans/Duits is uitgelegd kunnen we onze tocht verder voortzetten.

We komen in een klein zaaltje terecht waarin we een soort lezing krijgen van 4 mannen. Eén van deze mannen is de heer Blokland. Hij heeft ons het een en ander uitgelegd over het Europees Parlement en ethische kwesties waar zij mee te maken hebben. Verder heeft ook een pools fractielid nog het een en ander tot ons gesproken en konden we vragen stellen en discussiëren met deze heren. Om elf uur hebben we een gedeelte van een debat meegemaakt. Het debat ging over Turkije, en wanneer de onderhandelingen beginnen met Turkije. Wat alleen heel jammer was is dat we twaalf uur de tribune moesten verlaten, precies op het moment dat ze zouden gaan stemmen. We hebben wat gegeten en zijn toen de bus weer ingesprongen voor de terugreis. We hebben onderweg bij een AC restaurant gegeten en waren rond acht uur in Den Bosch. We hebben afscheid genomen van iedereen en zijn toen allemaal weer onze eigen weg gegaan.

Ik wil iedereen heel hartelijk bedanken voor het geweldig leuke en gezellige maar vooral interessante uitje.

Vriendelijke groeten,

Bonita van den Hoek

« Terug

Reacties op 'Excursie Straatsburg groot succes'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.