Grote coalitie in Duitsland

Regio: West-Europa
Onderwerp: Grote coalitie in Duitsland

Korte samenvatting
Na een lang gevecht tussen twee strijdlustige personen die beiden de winst voor hun eigen partij claimden zijn ze er dan toch uit: Angela Merkel wordt de nieuwe bondskanselier van Duitsland. Merkel zal, als eerste vrouwelijke bondskanselier van Duitsland, en als eerste bondskanselier afkomstig uit de voormalige DDR, leiding geven aan de grote coalitie van SPD en CDU/CSU. De SPD is bijna even groot als CDU/CSU: de SPD behaalde 222 zetels en de CDU/CSU 266 zetels, en werd daarmee nipt de grootste. De regering zal bestaan uit acht christen-democraten en acht sociaal-democraten. Gerhard Schröder wil ondanks forse druk uit zijn partij geen minister worden. De SPD krijgt de ministers voor werkgelegenheid, buitenlandse zaken, financiën, verkeer, milieu, justitie, ontwikkeling en gezondheid. Naast Merkel en de chef van de kanselarij krijgt de CDU/CDU de ministers voor economische zaken, binnenlandse zaken, defensie, onderwijs, landbouw en familiezaken.

Relevante onderwerpen / regio’s
Merkel wacht de immense taak om de begroting op orde te krijgen, de werkloosheid te bestrijden, de hervorming van de verzorgingsstaat en het bevorderen van de eenheid tussen Oost en West. Kwesties waar andere landen in Europa ook mee te kampen hebben en waarvan de gevolgen van het Duitse beleid in de rest van Europa zichtbaar zullen zijn.

Bron: Nederlands Dagblad 11-10-2005

Reacties op 'Grote coalitie in Duitsland'