Europa na afwijzing van de grondwet

woensdag 23 november 2005 17:11

Datum: 26 september 2005
Regio: Europa / Europese Unie
Onderwerp: Europa na de afwijzing van de grondwet

Korte samenvatting
Het heeft even geduurd, maar de Europese Commissie, bij monde van voorzitter José Manuel Barroso, heeft eindelijk erkend dat de Europese grondwet er op korte termijn (de komende twee tot drie jaar) niet zal komen. De Commissie staat nog steeds achter de inhoud van de grondwet maar ziet nu in dat het niet realistisch is dat die in de naaste toekomst werkelijkheid zal worden gezien de afwijzingen bij de referenda in Nederland en Frankrijk. Barroso zei dat het geen zin heeft om illusies te koesteren. Toch had de Commissievoorzitter wel kritiek op landen die een bezinningsperiode aangekondigd hadden, aangezien het debat nog nauwelijks van de grond gekomen is. Ook Nederland heeft een Nationale Europese Discussie aangekondigd. Barroso wilde een gepolitiseerder Europa. Volgens hem moet de EU zich richten op concrete zaken die de gewone burgers kunnen zien en waarderen. Tevens merkte hij op dat er geen belangrijke commissiebesluiten waren geblokkeerd sinds de uitbreiding. Dit ondermijnt het argument (gebruikt door de voorstanders van de grondwet) dat een unie van 25 onwerkbaar is met het Verdrag van Nice.

Relevante onderwerpen / regio’s
In veel landen zijn ratificatie en referenda voor onbepaalde tijd uitgesteld. Vermoedelijk in december vergadert het Europees parlement over de kwestie.

Bron: de Volkskrant 22-09-2005,
www.minbuza.nl, www.grondweteuropa.nl

Reacties op 'Europa na afwijzing van de grondwet'

Archief > 2005