Werkbezoek naar project Westrandweg in Amsterdam

Westrandweg 1woensdag 23 maart 2011 19:12

Dinsdag 22 maart bracht een delegatie van PerspectieF en CDJA, op uitnodiging van oud-ChristenUnie-fractievoorzitter Leen van Dijke (werkzaam voor VolkerWessels), een werkbezoek aan het project Westrandweg in Amsterdam. De Westrandweg is een nieuw aan te leggen snelweg van 10 km., vanaf knooppunt Raasdorp naar de A10 west. Een uniek bouwproject, zowel door de manier van bouwen als de zorgvuldige omgang met overlast voor omwonenden.

Een uniek onderdeel van de Westrandweg is een 3,3 kilometer lang viaduct door het westelijk havengebied van Amsterdam. Dit hooggelegen viaduct (fly-over) ligt gemiddeld ongeveer 12 meter boven maaiveld. De bouw van het viaduct gebeurt via een zogenaamde ‘launching guirder’, de Hercules. Dit apparaat zorgt ervoor dat het viaduct over de al aangelegde weg kan worden gebouwd zodat er geen verkeershinder is voor doorgaand verkeer op de grond. Dit betekent ook dat de treinen onder het viaduct gewoon door kunnen rijden.

Na een inleidende presentatie van projectdirecteur Robert de Haas, mochten we een kijkje nemen op het bouwterrein. Voor het viaduct worden 41 meter lange betonnen buizen gebruikt die op de steunpalen worden geplaatst. Elke dinsdag worden deze liggers geplaatst, dus we vielen met onze neus in de boter. Het was erg indrukwekkend om te zien hoe deze enorme betonnen elementen met een gewicht van 150 ton centimeter voor centimeter op de juiste plek worden geplaatst.

Het werkbezoek gaf een mooi inzicht in het hele proces rond de aanleg van de Westrandweg. Van het binnenhalen van het project en het ontwerp, tot de uitvoering. Ook kregen wij de bal teruggekaatst als politici eens na te denken hoe bepaalde procedures versneld kunnen worden. Gelukkig zijn er de laatste jaren veel procesverbeteringen toegepast en werken bouw en politiek steeds nauwer samen, zodat ze elkaar helpen te innoveren. Wanneer we eind 2012 over de Westrandweg rijden zullen we met veel plezier aan dit werkbezoek terugdenken!

Wil je mee denken over vraagstukken rond ruimtelijke indeling en mobiliteit? Meld je dan aan voor de werkgroep Ruimte & Mobiliteit. Stuur een mailtje naar werkgroepvoorzitter Aldert van Eck via ruimte@perspectief.nu.

Wil je meer informatie over het Westrandwegproject klik dan hier.

Reacties op 'Werkbezoek naar project Westrandweg in Amsterdam'

Archief > 2011