PerspectieF kiest constructieve houding in debat rond pensioenakkoord

jong en oudzaterdag 08 oktober 2011 13:09

Vanmorgen kopte NU.nl: 'Jongeren samen tegen pensioenakkoord'. Diverse politieke jongerenorganisaties hebben via een manifest laten weten het onlangs gesloten pensioenakkoord te bekritiseren. PerspectieF stond niet tussen de deelnemende organisaties. Waarom niet? Voorzitter Robert Heij: 'We moeten voorkomen dat we nu een generatieconflict creëren op dit dossier.
Lees hier meer!

Het pensioenakkoord is onlangs gesloten tussen sociale partners en werkgevers. PerspectieF is er voorstander van dat deze partners gezamenlijk een akkoord sluiten, binnen de kaders die vanuit de politiek worden meegegeven. Nu dit akkoord onlangs gesloten is, is de protestactie van diverse jongerenorganisaties in zekere zin mosterd na deze maaltijd.

PerspectieF erkent dat het akkoord niet optimaal is voor de jongere generatie, maar het is nu eenmaal zodat we te maken hebben met brede belangen: van jong naar oud en van werkgever naar werknemer. Voorzitter Robert Heij: 'We moeten voorkomen dat we nu een generatieconflict creëren op dit dossier. In het nieuwe pensioenakkoord zijn al enkele vernieuwende stappen genomen. Er ligt nog geen toekomstbestendige oplossing, maar we mogen al wel de kleine successen van dit akkoord koesteren. Het feit dat ook diverse ouderenbonden het niet eens zijn met dit akkoord, geeft aan dat er door dit pensioenakkoord wel degelijk iets gaat veranderen.'

PerspectieF herkent zich op sommige vlakken in het manifest, maar kiest ervoor om bij een volgend onderhandelingsmoment op een constructieve manier mee te denken, in plaats van nu de protestbordjes omhoog te houden. Robert Heij: 'We hebben eerder al het voorstel gedaan om de pensioenleeftijd vanaf 2012 ieder jaar met twee maanden op te hogen en niet te wachten tot 2020. Wij blijven ons inzetten voor de belangen van jongeren, maar mogen ons daar niet op blindstaren. Als jongerenorganisatie is het ook onze plicht de belangen van ouderen mee te wegen en niet rücksichtslos de uitkeringen af te stempelen (ofwel: korten). Sommige oplossingsrichtingen in het manifest zijn voor ons te kort door de bocht. Daarom heeft PerspectieF besloten dit manifest niet te steunen.'

Reacties op 'PerspectieF kiest constructieve houding in debat rond pensioenakkoord'

Archief > 2011