PerspectieF pleit succesvol voor cohortsgewijze invoering van langstudeerboete

b.jpgdinsdag 17 mei 2011 13:57

Op het ledencongres van de ChristenUnie heeft PerspectieF zaterdag 14 mei succesvol gepleit om de langstudeerboete niet toe te passen op de studenten die momenteel al begonnen zijn aan hun studie. De Tweede Kamerfractie had eerder al ingestemd met het wetsvoorstel, maar met de resolutie riepen de ChristenUnie-leden de Eerste Kamerfractie op om kritisch te kijken naar de rechtszekerheid van de huidige lichting studenten.

Het landelijk bestuur van de ChristenUnie had eerder al een negatief preadvies over de resolutie afgegeven. Daarnaast gaf senator Roel Kuiper tijdens het congres aan dat er ook andere manieren zijn om de huidige studenten minder te belasten. Desondanks was het ledencongres in overgrote meerderheid van mening dat het wetsvoorstel dat de Tweede Kamerfractie eerder goedgekeurd had, tornt aan de rechtszekerheid van de huidige studenten.

Voorzitter Robert Heij bij de verdediging op het congres: “De spelregels worden tijdens het spel verandert. Je moet er vanuit kunnen gaan dat je tijdens de eerste helft in de ene goal moet scoren en in de tweede helft in de andere. Nu denk je te scoren, maar telt het als eigen doelpunt. Een onbegrijpelijke manier van werken”. Over de overgangsregeling zei Heij: “Als er voor de AOW-leeftijdsverhoging een overgangstermijn van tien jaar wordt ingesteld, kan er voor studenten toch wel drie jaar worden uitgetrokken?”

Een andere resolutie van PerspectieF pleitte ervoor de langstudeerboete niet toe te passen voor studenten die zich maatschappelijk inzetten (bestuurswerk, vrijwilligerswerk etc.). Met 143 stemmen voor en 149 tegen haalde deze resolutie het net niet. Desalniettemin zei de kersverse fractievoorzitter Arie Slob toe aandacht te zullen geven aan deze groep studenten en hen zeker niet in de kou te laten staan. Een mooie toezegging!

Download hier beide resoluties.

Reacties op 'PerspectieF pleit succesvol voor cohortsgewijze invoering van langstudeerboete'

Archief > 2011