ChristenUnie-jongeren pleiten voor strafbaar stellen openbaar drugsgebruik

cannabis2maandag 16 mei 2011 09:42

Het huidige gedogen van softdrugs moet worden aangepakt. PerspectieF, ChristenUnie-jongeren reikt in de vandaag verschenen scripta ‘Cannabis’ vier actiepunten aan die moeten leiden tot sluiting van coffeeshops en het weer strafbaar stellen van openbaar drugsgebruik.

Drugsverkoop en drugsgebruik leiden tot problemen in de samenleving, verkoop trekt criminele circuits aan, het gedoogbeleid in Nederland zorgt voor grote aantallen drugstoeristen en een grote groep jongeren gebruiken al op jonge leeftijd drugs, met alle schadelijke gevolgen nu en in de toekomst van dien. Daarnaast lijdt Nederland reputatieschade in het buitenland met dit gedoogbeleid.

Voorzitter Robert Heij legt uit: ‘In de discussie over drugs wordt vaak gesproken over vrijheid, deze vrijheid gaat uit van het schadebeginsel: het niet aanrichten van schade aan anderen. We gaan uit van een brede, eerlijke vrijheidsafweging waar ook schade door accumulatie en schade buiten anderen, bijvoorbeeld het milieu of de gemeenschap, worden meegewogen’.

Heij: ‘Er moet per direct worden ingegrepen, zodat we zo snel mogelijk kunnen overgaan tot sluiting van alle coffeeshops.’ PerspectieF stelt vier actiepunten voor. Ten eerste, de aanpak van hennepteelt en export blijft hard worden aangepakt. Daarnaast worden coffeeshops binnen een straal van 250 meter van scholen per direct gesloten en criteria voor andere coffeeshops worden strenger gehandhaafd. Vervolgens zet de Rijksoverheid in op preventie en zorgt voor een goede communicatie van de uitvoering van het beleid. En ten slotte wordt per direct een gebruiksverbod van cannabis in de openbare ruimte ingesteld.

Met deze maatregelen pleit PerspectieF voor de afschaffing van het failliete gedoogbeleid.

Scripta

PerspectieF lanceerde vandaag ook de scripta 'Cannabis'. Klik hier voor de scripta.

Media

Diverse media hebben een artikel gewijd aan het pleidooi van PerpsectieF, zie hieronder:

De Telegraaf: "CU-jongeren ten strijde tegen softdrugs"

Sp!ts Nieuws: "CU-jeugd ten strijde tegen softdrugs"

Reformatorisch Dagblad: "CU-jongeren: Verbied openbaar drugsgebruik"

PowNed: "CU-jongeren: verbied blowen"

Maandag 16 mei vond in Den Haag het 'Cannabis tribunaal' plaats. Op dit tribunaal stond de vraag centraal waar het heen moet met het Nederlandse cannabisbeleid, na 35 jaar gedogen. Namens PerspectieF nam Maarten van Ooijen, bestuurslid politiek binnenland, deel aan het tribunaal. Meer info over het tribunaal is hier te vinden.

Reacties op 'ChristenUnie-jongeren pleiten voor strafbaar stellen openbaar drugsgebruik'

Archief > 2011