Column Robert Heij: 'Uitzoomen op het grote plaatje' (Friesch Dagblad)

Robert Heij - april 2011woensdag 12 oktober 2011 10:49

PerspectieF-voorzitter Robert Heij schrijft maandelijks een vaste column in het Friesch Dagblad. Deze maand over de afstand tussen burger/media & politici. "Politici moeten het in de beeldvorming vaak ontgelden: ze ‘leven in hun eigen realiteit’ en ‘luisteren niet naar de burger’. Maar kunnen we ons wel genoeg inleven in hun werk? Stel je voor dat je zelf de opdracht kreeg te bepalen wat ‘de Nederlander’ vindt."

De politieke partijen die het land vertegenwoordigen hebben het niet gemakkelijk met deze opdracht. Zeker niet als de prestaties wekelijks middels peilingen aan de burger worden voorgelegd. De druk om elke week te moeten presteren is hoog. Gevolg is dat er dagelijks een strijd wordt gevoerd wie de beste quote heeft, zodat diegene ’s avonds op het NOS-journaal of bij EénVandaag of Pauw & Witteman zijn verhaal mag doen.

Waarom zouden wij van een politicus verwachten dat hij elke dag in de media is? Waarom moet de partij waarop je gestemd hebt dit elke week weer bewijzen? Waarom overweeg je op een andere partij te stemmen als jouw partij een keer een ander standpunt inneemt?

Om de gemene deler te vinden is het essentieel dat zowel kiezer als media de Haagse wereld wat meer op afstand laat. Is het niet juist te prijzen dat een partij omwille van het landsbelang afstand doet van een punt uit haar verkiezingsprogramma, zodat er wel een meerderheid gevonden wordt? Als je met een verrekijker ergens op inzoomt, heb je niet door wat er buiten je zichtveld gebeurt en mis je het grote plaatje. Juist politici zouden we de gelegenheid moeten geven dat grote plaatje toe te lichten. Dat grote plaatje zien we ook terug als we wat meer afstand nemen en uitzoomen met onze verrekijker.

Uitzoomen betekent niet dat men vier jaar lang niets mag inbrengen. Integendeel, voor politici is het juist fijn om regelmatig te horen hoe de burger denkt over actuele thema’s. Maar als het gaat om wat ‘de Nederlander’ vindt, is dat vooral een politieke kwestie en moeten wij met z’n allen wat meer uitzoomen. Omwille van het landsbelang.

Deze column verscheen op dinsdag 11 oktober 2011 in het Friesch Dagblad. Robert Heij schrijft hier maandelijks een vaste column.

Reacties op 'Column Robert Heij: 'Uitzoomen op het grote plaatje' (Friesch Dagblad)'

Archief > 2011