Verslag ECPYN Summer School 2011

ECPYN2011donderdag 21 juli 2011 07:42

Van 11 t/m 16 juli vond in Parijs de achtste editie van de ECPYN Summer School plaats. ECPYN, het European Christian Political Youth Network, is de Europese jongerentak waar PerspectieF bij is aangesloten. Het thema dit jaar was ‘Secularisatie en integratie’. En ook dit jaar waren weer veel landen vertegenwoordigd: Albanië, Belarus, Bulgarije, Frankrijk, Georgië, Hongarije, Kroatië, Macedonië, Moldavië, Nederland, Oekraïne, Roemenië en Spanje.

Nadat op maandagmiddag iedereen aangekomen was bij het hostel in hartje Parijs, maakte we kennis met elkaar tijdens het diner. Een mooie start om kennis te maken met elkaar, aangezien er ten opzichte van vorig jaar weer flink wat nieuwe gezichten waren!

Het inhoudelijke deel van de summer school startte dinsdagochtend met een lezing van dr. Bart Labuschagne van de Universiteit Leiden over de filosofische fundering van de scheiding tussen de domeinen van het publieke, private en heilige. (Zie onderaan dit bericht voor een samenvatting van zijn lezing). De rest van de ochtend werd doorgebracht in werkgroepjes waarin dieper op het thema van de summer school werd ingegaan. Dinsdagmiddag stond het bezoek aan het Panthéon en de kerk Saint-Louis des Invalides, waarin het graf van Napoleon zich bevindt, op het programma. Daarna was er ruimte om op eigen gelegenheid de stad te verkennen.

Woensdagochtend sprak de Christine Boutin de groep toe over haar motivatie en standpunten als christenpolitica in Frankrijk. Boutin is lijsttrekker voor de Parti Chrétien-Démocrate en heeft zich gekandideerd voor de presidentsverkiezingen van komend jaar. Hierna werd in groepjes verder nagedacht over de centrale thema’s van de summer school. Ieder groepje kreeg de opdracht een verkiezingscampagne te ontwikkelen met standpunten, flyer en een presentatie. Een ideale gelegenheid om het creatieve brein aan te wakkeren, wat door elk groepje volop werd benut. Na vier leuke campagnepresentaties was de beurt aan Giorgi Rukhadze (internationaal secretaris van de Christian Democratic Movement of Georgia) over de erfenis van de secularisatie als gevolg van het Sovjettijdperk en de ontwikkeling van de christendemocratie in Georgië.

Donderdagochtend stond in het teken van de militaire parade van de Franse Grande Armee vanwege de Franse nationale feestdag ‘quatorze juillet’. Na een gezamenlijke lunch in het conferentieoord begonnen de workshops. Deelnemers hadden ruime keuze uit de workshops van Marie-Caroline Leroux (World Youth Alliance), Jacques Lefort  (‘Strategy for a local politician anchoring’), Koos van der Tang (‘Socractic conversation’) en Matthieu Colombani (‘On how the parliamentary work looks like, and some hints on how influencing it’).

Vrijdagochtend hadden we een simulatie van het Europese Parlement waarin wetsvoorstellen werden voorbereid en verdedigd. Twee groepen werkten aan het thema ‘Uitbreiding van de Europese Unie’ en twee groepen werkten aan het thema ‘Integratie in de Europese Unie’. Beide kampen verdedigden in een afsluitende plenaire sessie met succes hun plannen die op een symbolische meerderheid konden rekenen. Na de lunch en laatste plenaire sessie sloot ECPYN-voorzitter Razvan Burleanu het inhoudelijke programma van de zomer school formeel af. In de avond volgde een gezellig afscheidsdiner in Mexicaanse stijl, compleet met live muziek en salsadans. De avond werd door een aantal mensen op inmiddels traditionele wijze afgesloten met een goed glas bier in het café om de hoek.

Hoewel de summer school formeel voorbij was, stond er nog wel een belangrijk punt op de agenda: de algemene ledenvergadering van ECPYN. De activiteiten van het afgelopen jaar werden besproken en twee nieuwe bestuursleden werden verkozen en geïnstalleerd. Vanaf deze plek wensen wij Peter Danku (Hongarije) en Elina Foinska (Oekraïne) veel succes bij hun werkzaamheden als bestuurslid! Ook werd Vladimir Plamadeala, in mei nog aanwezig op de ALV van PerspectieF, gedechargeerd. Door familieomstandigheden kon hij er helaas niet bij zijn, desalniettemin was de ALV hem dankbaar voor zijn inzet voor ECPYN. Na de vergadering brak het definitieve moment van afscheid aan.

We mogen terugkijken op een prachtige week waarin de combinatie van een inhoudelijk programma en de ruime gelegenheid tot het leren kennen van elkaar en uitwisselen van ervaringen de summer school tot een succes maakten!

De PerspectieF-deelnemers,

Robert Heij, Niels Rijke, Janine Bontenbal & Jeannette Schoonderwoerd

ECPYN organiseert naast de summer schools ook winter schools en regionale conferenties om jongeren met deze achtergrond bij elkaar te brengen en een educatief programma aan te bieden.Wil je meer informatie? Kijk dan op de site van ECPYN of stuur een mail naar bestuurslid Niels Rijke.

TitelBestandsgrootteMIME-type
Abstract Lecture ECPYN Paris - Dr Bart Labuschagne212,1 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'Verslag ECPYN Summer School 2011'

Archief > 2011