Aflossen studieschuld (RD)

zaterdag 01 oktober 2005 12:33

PerspectieF pleitte vorige week in een artikel dat studenten vrijwilligerswerk moeten kunnen doen om hun studieschuld af te lossen. Voor het Reformatorisch Dagblad reden om andere prominenten naar hun mening te vragen.

Marcel Benard en Rogier Havelaar van Perspectief -de jongerenorganisatie van de ChristenUnie- pleiten ervoor dat studenten vrijwilligerswerk kunnen doen om hun studieschuld af te lossen. Dat is goed voor de kenniseconomie, voor de maatschappij en voor de ontwikkeling van de student.

Rogier Havelaar, landelijk voorzitter van PerspectieF: „Door deze maatregel wordt de drempel om geld te lenen minder hoog. De maatregel reduceert onzekerheid bij overheid en studenten omdat de lening relatief eenvoudig kan worden afgelost. Studenten kunnen direct na hun afstuderen hun lening terugbetalen door maatschappelijk relevant vrijwilligerswerk te doen. Ook zal de maatschappij er beter van worden, omdat verschillende lagen van de bevolking via het vrijwilligerswerk heel nauw met elkaar betrokken raken.”

Staatssecretaris Rutte van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap: „Eigenlijk zou iedereen vrijwilligerswerk moeten doen, ook studenten! Dit is precies de reden waarom minister Van der Hoeven zo veel energie steekt in het project maatschappelijke stages in het onderwijs. Maar ik vind het een brug te ver om je studieschuld af te lossen door middel van vrijwilligerswerk. Een studieschuld is namelijk niets anders dan een voorfinanciering van de overheid van het collegegeld en de studiekosten. Anders zou het hoger onderwijs gratis zijn en dat is onwenselijk en niet realistisch.”

Vice-voorzitter Studentenvakbond AKKU Koen Verberne: „Op dit moment is het inderdaad zo dat studenten met hoge studieschulden de arbeidsmarkt opgaan, hetgeen onacceptabel is. Het idee studenten te stimuleren onbetaald werk te verrichten, is goed. Het is echter niet wenselijk dat vrijwilligerswerk als oplossing wordt aangedragen om de studieschuld te verlagen. Dan gaat namelijk de essentie van vrijwilligerswerk verloren, namelijk het onbetaalde karakter ervan.”

Evelien van Roemburg, voorzitter van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO): „Hoewel de afbetalingsregeling bij de Informatie Beheer Groep aantrekkelijk is (de aflosfase is vijftien jaar en de rente is bijzonder laag), zien veel studenten erg op tegen het terugbetalen. In onze maatschappij is er bijzonder veel vraag naar mensen die vrijwilligerswerk verrichten. Door oud-studenten de keuze te geven door middel van vrijwilligerswerk hun schuld af te lossen, doen zij iets terug voor diezelfde maatschappij en voorzien zij tevens in een grote behoefte. Een goed plan dus!”

Prof. C. van Paridon, hoogleraar economie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam: „Waarom volgen studenten een opleiding? Om zich voor te bereiden op een professie, om daarmee een leuke baan en een goed inkomen te verwerven en om zo een maatschappelijke bijdrage te leveren. Als er een baan op hun niveau beschikbaar is, vind ik dat de investeringen van de student zelf, zijn familie en de samenleving het meest zijn gebaat bij het aanvaarden van die baan. In dat geval beschouw ik vrijwilligerswerk als verspilling van schaarse middelen.”

Erwin Beetsma, student economie en filosofie aan de Rijksuniversiteit Groningen: „Door een afname in financiële druk kunnen studenten meer uit hun studietijd halen, door zich te verdiepen in andere studies en door zich te ontplooien in het studentenleven via commissies en besturen en ook via vrijwilligerswerk na de studie. Studenten moeten er wel van worden weerhouden oneindig te gaan lenen. Ik zou dan pleiten voor een maximumbedrag van bijvoorbeeld 4000 euro.”

Jonathan Mijs, voorzitter van de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb): „Met relevant vrijwilligerswerk doe je belangrijke ervaring op en draag je een steentje bij aan de maatschappij. Wellicht zal een stage om je studieschuld af te lossen zelfs de leenangst van studenten doen afnemen. Van belang is wel dat het een mogelijkheid is en geen verplichting. Het mag natuurlijk geen excuus worden voor staatssecretaris Rutte om zijn leenliefde verder door te voeren.”

Bron: Reformatorisch Dagblad, 1 oktober 2005

Reacties op 'Aflossen studieschuld (RD)'