Impressie van leiderschapsweekend

23woensdag 04 april 2007 12:33

Het leiderschapsweekend is inmiddels al weer een weekje geleden, maar de webredactie kreeg nog een impressie binnen van Maaike Schaap, één van de deelnemers aan de cursus. Dat is zo goed geschreven dat we het je toch niet willen onthouden. Ook de foto's zijn nog steeds te bekijken.

Leiderschapstraining weekend – een impressie.

Vrijdag 23 maart 2007
In het kader van de leiderschapstraining werden alle deelnemers en coaches verwacht zich te melden in ‘Hotel Veerse Meer’. Dit hotel lag in het mooie plaatsje Veere. Vrijdagmiddag rond een uur of vijf waren de meeste deelnemers gearriveerd en konden we van start gaan. Het beloofde een weekend te worden vol bijzondere mensen, ontmoetingen, gezelligheid, onderwijs, openheid en etiquette.
We begonnen het weekend met een korte evaluatie en het uiten van de verwachtingen betreffende de relatie tussen de coaches en de deelnemers. Het was goed deze zaken te bespreken. Wat betreft de relaties bleek dat de reisafstand vaak een belemmering was voor het maken van afspraken.
Nadat we een korte film hadden gezien met het lijden van Jezus Christus als boodschap, gingen we uiteen in de duo’s. Het was tijd voor een 1-op-1 gesprek met de coaches. Iedere coachrelatie is anders, daarom was het fijn zo’n moment te hebben en enkele zaken te bespreken.
De middag liep tegen de avond, het werd tijd voor een echte omkleedsessie. Nu moet u niet direct denken aan een verkleedpartij natuurlijk. We werden verwacht in ‘tenue de ville’ voor het diner wat ons die avond te wachten stond. Het was leuk iedereen nu eens in zijn mooie kleding te zien.
    Het diner begon die avond om zeven uur. We hadden een overheerlijk vijfgangen diner. Het diner bestond uit een heerlijke, gezonde groentesoep. Vervolgens werden wij verblijd met een cocktail van vruchten en hertenpaté. Na de eerste twee exquise gangen kregen wij een hoofdgerecht bestaande uit smeuïge eend, krokante aardappeltjes en zalige groenten. Deze eerste drie gangen werden compleet gemaakt door drie verschillende wijnen, die perfect bij de gangen pasten.
    Waarschijnlijk loopt bij u het water al uit de mond. Het was een heerlijke maaltijd en wat is leuker dan dat in geuren en kleuren te vertellen?
    Na ons hoofdgerecht begonnen we aan een schitterend dessert buffet. Schitterend vanwege de sterretjes op het ijs, maar ook vanwege de mooie presentatie. Om de maaltijd op de juiste manier te beëindigen kregen we koffie of thee en was de avond compleet.
    Nu is de inhoud van de maaltijd natuurlijk buitengewoon interessant om te vertellen, wat tijdens het diner gebeurde was echter nog leuker.
Voorafgaand aan het diner (dat geopend werd door professor Schuurman) werden we ingelicht over de juiste etiquette door de heer Veldstra (één van de coaches). Het voert te ver op deze plek een verhandeling te houden over alle etiketten. Ik kan wel zeggen dat we geleerd hebben hoe soep te eten, wijn te drinken en onszelf keurig te gedragen.
    Gedurende de maaltijd sprak de heer van de Linden (één van de organisatoren van Logos). Hij zorgde ervoor dat we geen moment verveeld werden. Het mooiste was dat een ieder die aanwezig was zichzelf heeft voorgesteld. Niet alleen de NAW-gegevens werden genoemd, een ieder had ook de opdracht iets te zeggen over de bijbeltekst van die avond: Psalm 34:5 (“Ik zocht de HEER en hij gaf antwoord, Hij heeft mij van alle angst bevrijd.”). Bijzonder was het te horen hoe ieder de tekst interpreteerde en daarvan getuigde.
    Na een lange, inspirerende avond werd nog nageborreld en nagesproken over de diverse getuigenissen en verhalen.

Zaterdag 24 maart 2007
Na een heerlijk korte nacht, werden we om 09.00 uur weer aan het ontbijt verwacht.
Vanzelfsprekend was ook het ontbijt heel goed georganiseerd.
Het programma op deze ochtend begon met een lezing van Peter Blokhuis (de voorzitter van het landelijke bestuur van de ChristenUnie). Tijdens zijn lezing besprak hij de verschillende woorden die iets zeggen over leiderschap. Termen als aanvoerder, stuurman, inspirator en dergelijke kwamen naar voren. De heer Blokhuis besprak veel over leidinggeven aan de hand van gebeurtenissen uit zijn eigen leven.
    Over het algemeen stonden drie punten centraal bij leiderschap. Ten eerste moet een leider zicht hebben op zijn/haar verantwoordelijkheid. Vervolgens mag de organisatie van een leider verwachten dat hij/zij het overzicht heeft. Als derde punt gaat het erom dat een leider verbonden is met het ‘zenuwstelsel’ van de organisatie.
    Na de lunch was het weer tijd voor de 1-op-1 gesprekken tussen coach en deelnemers. Omdat het weer niet onaardig was werd door een aantal mensen besloten te fietsen over het eiland. Tijdens de gesprekken werd nagepraat over de lezing en het diner.
Uiteindelijk kwamen we weer plenair bij elkaar. We namen een moment te reflecteren op de leermomenten van het weekend. De leerpunten verschillen uiteraard per persoon. Vanuit de hele groep kwam echter wel naar voren dat het belangrijk is jezelf te leren kennen, je zwakheden en sterke punten, ten einde te groeien als persoon en leider.
Naast de afsluiting deden we een korte studie over Psalm 34. Rogier Havelaar besloot het weekend door voor ons een mooi lied te zingen over Jezus die onze lasten draagt.

In deze korte impressie is bij lange na niet vast te leggen wat we allemaal hebben meegemaakt. Het wekt bij mij wel meer vreugde op over de tijd die we in de leiderschapstraining nog mogen meemaken. Daarnaast geeft zo’n verslag van het weekend weer in wat voor unieke positie we ons bevinden als deelnemers.
Ten slotte rest mij nog dank te betuigen aan allen die aanwezig waren tijdens het weekend en allen die hebben bijgedragen ons dit unieke weekend te geven. Zonder jullie was het nooit zo goed geweest, bedankt!

Bekijk het foto-album hier. Meer weten over de hele leiderschapstraining? Kijk dan hier.

Reacties op 'Impressie van leiderschapsweekend'

Archief > 2007