ChristenUnie-jongeren roepen op tot correctief referendum over Europees verdrag

internationaaldonderdag 28 juni 2007 13:37

Met de komst van een nieuw verdrag tussen de EU-lidstaten laait ook de discussie over een referendum weer op. PerspectieF, ChristenUnie-jongeren vindt het ongeloofwaardig als er geen referendum komt. "Je kunt niet eerst het volk raadplegen, en twee jaar later doen alsof het volk niet bestaat", aldus PerspectieF vice-voorzitter Mart Keuning.

PerspectieF benadrukt dat de vraag of er een referendum moet komen niet afhankelijk is van het al dan niet grondwettelijke karakter van het verdrag. Keuning: "Het is belangrijk na de afwijzing van de Europese grondwet in 2004, weer om de mening van het volk te vragen bij een nieuw verdrag. Pas dan zullen kiezers het idee hebben serieus genomen te worden."

"Bovendien," vervolgt Keuning, "waar is het kabinet bang voor? Volgens de laatste peiling van www.peil.nl zou 65% van de Nederlandse bevolking voor het nieuwe Europese verdrag stemmen. Als het kabinet echt trots is op het bereikte resultaat, durft ze ook de kiezer de gelegenheid te geven om haar trots te laten blijken."

PerspectieF vindt het belangrijk dat ook de Kamer zich uitspreekt over het nieuwe verdrag. Daarom pleit PerspectieF voor een correctief referendum. Bij zo’n referendum neemt de kamer eerst een besluit waar de burgers vervolgens over stemmen door middel van een referendum.

Zie ook:

Aanstaande maandag is Rogier Havelaar over dit onderwerp te horen op Radio 1 om ongeveer half elf 's ochtends.

Reacties op 'ChristenUnie-jongeren roepen op tot correctief referendum over Europees verdrag'

Archief > 2007