PerspectieF Zwolle hapt aan kroket

zwolle-raadsvergaderingwoensdag 19 december 2007 14:20

Nadat de ChristenUnie in Zwolle weet kreeg van de oprichting van een Perspectief in Zwolle, was het tijd om elkaar beter te leren kennen. Het voltallige bestuur van Perspectief Zwolle werd uitgenodigd om in ‘Bella Napoli’, een heerlijk Italiaans restaurant op de Grote Markt, te genieten van de Italiaanse keuken en onder het genot van pizza of pasta, de fractie en bestuursleden van de ChristenUnie in Zwolle beter te leren kennen.

Vervolgens togen we vanuit Bella Napoli naar het gemeentehuis, op een steenworp afstand van het restaurant, om daar aan de Zwolse politiek te ruiken door een raadsvergadering bij te wonen. Zoals gebruikelijk begint de maandagavond in de raadszaal met een halfuur voor de burgers van de Gemeente Zwolle. Dit zogenoemde vragenhalfuur geeft de Zwolse burger de mogelijkheid om bepaalde misstanden of problemen aan de kaak te stellen. Of dat nu iemand is die aandacht vraagt voor de verkeersveiligheid in Stadshagen of de voorzitter van de nabijgelegen voetbalclub, het bestuur van Perspectief Zwolle kregen vele onderwerpen voorgeschoteld! Na dit vragenhalfuur was het tijd voor koffie of thee. Voor ons, bestuursleden van Perspectief Zwolle, dé uitgelezen mogelijkheid om andere betrokkenen uit de politiek in Zwolle beter te leren kennen. Dit half uur van netwerken en genieten van een kop koffie werd dan ook goed gebruikt! We hebben nader kennis gemaakt met elkaar en de bedoelingen van Perspectief Zwolle nog eens doorgenomen en voorgeschoteld aan geïnteresseerden! Perspectief Zwolle wordt breed gedragen door ChristenUnie Zwolle en dat is waar we ontzettend blij mee zijn. Want we willen ons de komende jaren beter profileren om Politiek Den Haag en Politiek Zwolle dichter bij de jeugd te brengen.

Het was dan ook erg goed om kennis te maken met het echte werk. In de politieke arena van de gemeente Zwolle werden na de koffie namelijk hamerstukken en debatonderwerpen behandeld. De armoedenota en het risicomanagement van de gemeente Zwolle bij grote projecten stonden namelijk op de agenda. Ondertussen werden we door Reinier, één van de fractieleden van de ChristenUnie in de Zwolse Raad, uit de raadsvergadering gehaald om samen na te denken over wat God van ons vraag op het gebiedt politiek. Het was een mooi moment om samen na te denken over de inzet die nodig is voor het welzijn van de stad en haar inwoners. We maakten afspraken om in de toekomst voor bijv. de leden van Perspectief of een Christelijke studentenvereniging dit nog eens over te doen.

Het was goed voor Perspectief Zwolle om te ruiken en kennis te maken met de Raad en het politiek schouwspel om zodoende onze middelen en netwerken te vergroten!

Rond 22:00u was het tijd om de welbekende krokettenmotie uit ’93 van premier Balkenende uit de kast te halen. We mochten namelijk mee ‘happen aan een kroket’ een jarenlange traditie inmiddels voor raadsleden die langer doorvergaderen. De motie houdt in dat raadsleden recht hebben op een kroket als de raadsvergadering langer duurt dan 11 uur. Voor de mensen die liever iets anders willen zijn er ook appels.

Het blijkt dus wel dat ook in de raadszaal voor ieder wat wils is, wij van Perspectief kijken ieder geval terug op een leuke, interessante én goede avond en zullen in de toekomst zeker vaker gebruik van maken van de mogelijkheid om de gemeente Zwolle en haar agendapunten beter te leren kennen.

Reacties op 'PerspectieF Zwolle hapt aan kroket'

Archief > 2007