Europees Actieprogramma

donderdag 24 februari 2005 17:32

Eerste ECPYN-Congres een groot succes!

“Youth organisations in Christian social politics”. Zo klonk het thema van de eerste conferentie georganiseerd door de European Christian Political Youth Network (ECPYN). Op 20 en 21 januari 2005 verzamelden zich vertegenwoordigers van 10 jongerenorganisaties vanuit heel Europa. De plaats van verzameling was de hoofdstad van Estland, Tallinn. Samen dachten de jongeren na over de taken en mogelijkheden van jongerenorganisaties. Dit mondde uit in een actieprogramma voor 2005.

“Hoe kunnen wij een brug vormen tussen de jongeren en de ouderen in een partij?” Met deze vraag opende Johannes de Jong (PerspectieF) de eerste ECPYN-conferentie. Johannes wees ons op het nut van een jongerenorganisatie. Een politiek partij heeft jongeren nodig om een lange termijn visie te hebben. Zonder jongeren weet de partij niet wat de problemen zijn van de huidige tijd en de komende tijd. Maar wij, als jongeren, kunnen pas een structurele bijdrage leveren aan de lange termijn visie wanneer wij ook écht een kwalitatieve invloed kunnen uitoefenen. Johannes: “Daar moeten we dan ook constant naar streven!”

Maar waarom zouden wij als christelijke jongeren eigenlijk actief moeten zijn in de politiek. Voor een antwoord op deze vraag mochten we luisteren naar de lezing van Dominic Roser (Junge Evangelische Volkspartei). Hij wees ons allereerst op het feit dat wij volgens Jezus actief moeten zijn in het omzien naar elkaar. “Richt je daarbij op de wereld om je heen en blijf niet hangen binnen het christelijke wereldje”, aldus Dominic. Al onze activiteiten moeten draaien om liefde. Liefde! Dat is in één woord samengevat de reden waarom wij als jongeren actief moeten zijn in politiek. Handel vanuit liefde.

In de discussies rondom het thema kwam steeds naar voren dat wij niet moeten discussiëren over een ‘programma’ of ‘principes’. Ga aan het werk! Laat zien door je daden dat je een christen bent. Met discussiëren binnen je eigen club kom je niet ver. We moeten mensen aantrekken door te laten zien wat ons drijft. Wat dat is? Dat wij allereerst weten dat we in alles van God afhankelijk zijn. Daarnaast hebben wij verantwoordelijkheid voor onze naaste en aansluitend voor de aarde en de schepping. Kortom, wat ons drijft is de relatiepolitiek.

Vanwege de inspirerende en enthousiasmerende lezingen en workshops, konden wij het niet nalaten om een gezamenlijk actieprogramma voor de ECPYN op te stellen. Het actieprogramma is vooral gericht op een verdere samenwerking, maar daarnaast ook op een verdere verdieping in de christelijk-sociale politiek. Om meer structuur te geven aan en de continuïteit te waarborgen van de ECPYN, zal een kleine groep zich richten op de voorbereiding van een bestuur en reglementen. Op de Summerschool 2005 in Timisoara (Roemenie) rapporteren we een stand van zaken van deze activiteiten.

De ECPYN laat door deze succesvolle conferentie zien dat het zijn missie serieus neemt. Door samenwerking, uitwisseling van ervaringen en actieve participatie werken we ook in 2005 door aan het promoten van de christelijke waarden in Europa.

Reacties op 'Europees Actieprogramma'

Archief > 2005