Ga dialoog aan met minderheden

dinsdag 20 december 2005 22:09

Uitkomst conferentie Europese zusterpartijen ChristenUnie

Ruim 60 vertegenwoordigers van christelijke politieke partijen en organisaties uit heel Europa hebben in Leuven opgeroepen tot een blijvende dialoog met de verschillende etnische en religieuze minderheden. Dit is de uitkomst van de conferentie ‘Etnische en religieuze diversiteit in Europa’ van de European Christian Political Movement (ECPM).

Vanuit een christelijk-sociale visie op diversiteit in de Europese landen roept de ECPM op tot deze dialoog. Problemen binnen de samenleving, die zorgen voor een negatieve houding ten opzichte van andere etnische groepen, kunnen zo eerder gesignaleerd worden. Hierdoor hoeven spanningen en angst ten opzichte van andere groepen niet zo hoog op te lopen.

Verschillende sprekers en workshopleiders gaven hun visies op het thema. ChristenUnie-voorman André Rouvoet sprak over de houding van een christelijke partij ten opzichte van de islam. “Het grootste probleem in de samenleving van vandaag is niet islamisering, maar secularisatie”, sprak Rouvoet.

De ECPM is sinds april 2004 gegroeid van acht deelnemende partijen naar een breed gedragen platform met een Europees bestuur en rechtspersoonlijkheid. Tijdens de conferentie vond het 1e Congres plaats. De leden van de ECPM, 11 politieke partijen spraken over de activiteiten die ze willen ontplooien. “We willen elkaar als zusterpartijen ondersteunen, onderlinge bezoeken en trainingen organiseren, nadanken over thema’s”, zegt Gerard Geijtenbeek, vice-voorzitter van de ECPM en internationaal secretaris van de ChristenUnie. Er is ook afgesproken dar dat de volgende conferentie in het voorjaar van 2006 in Letland zal worden gehouden en dat er jaarlijks een congres in Brussel zal plaatsvinden.

www.christenunie.nl

De [vertaalde] tekst van de resolutie, afkomstig van www.ecpm.tk :

Resolutie aangenomen op het eerste ECPM-congres ‘Etnische en religieuze diversiteit in Europa’, te Leuven (België), 2 december 2005

Gebaseerd op de verklaring Lakitelek II, ‘values for Europe’, is de ECPM overtuigd van de speciale verantwoordelijkheden van de overheid voor diegenen in de samenleving die speciale hulp behoeven. Daarom willen we wijzen op het belang van collectieve rechten van minderheden, godsdienstvrijheid voor individuen, gemeenschappen en organisaties, waarmee we de etnische diversiteit binnen de verschillende Europese landen erkennen. (Lakitelek II, ‘values for Europe’ paragraaf 3, 6 en 7.)

Vanwege demografische factoren, migratie van naties, complexe en gevoelige historische en geografische omstandigheden zien we sterker wordende spanningen tussen verschillende etnische en religieuze groepen die samenleven in de Europese samenlevingen.

Daarom voelt de ECPM het als haar verantwoordelijkheid om aandacht te geven voor, en tot een christelijke bezinning te komen op, de volgende onderwerpen:

1. Godsdienstvrijheid
Over het onderwerp godsdienstvrijheid stelt de ECPM dat elke persoon de mogelijkheid moet hebben om zijn of haar religie te belijden en vorm te geven in de praktijk, binnen de grenzen van vrede, gerechtigheid, menselijke waardigheid, en naar documenten als het Europees Verdrag tot Bescherming van de Rechten van de Mens.

2. Extremisme.
De geschiedenis heeft ons geleerd dat het gevaar en de gevolgen van alle vormen van extremisme altijd aanwezig zijn, die kunnen leiden tot geweldsuitbarstingen en onderdrukking. Extremisme verschijnt wanneer groepen mensen zichzelf superieur voelen ten opzicht van andere groepen in de samenleving en verlangen om over hen te heersen.

De ECPM stelt dat we moeten kiezen voor een respectvolle benadering ten opzichte van andersdenkenden omdat we de etnisch-religieuze diversiteit in onze samenleving willen beschouwen als een kans en een voordeel, zonder onze ogen te sluiten voor samenlevingsproblemen die ontstaan uit deze diversiteit.

Daarom is een samenwerking met verschillende etnische groepen van het allerhoogste belang voor het aandacht geven aan, onderzoeken en oplossen van problemen binnen de samenleving die een veranderende houding ten opzichte van andere etnische groepen tot gevolg hebben.

Doorgaande dialoog en interesse in etnische minderheden is waardevol om gevoelens van wantrouwen en angst te voorkomen.

Deze aspecten zijn beschouwd vanuit een Bijbelse visie op publieke gerechtigheid en een christelijk concept van tolerantie.

Samenwerkend aan waarden voor Europa roept de ECPM haar leden op om de opvattingen van deze resolutie te promoten.

Reacties op 'Ga dialoog aan met minderheden'

Archief > 2005