PerspectieF sluit Papendal-akkoord

donderdag 31 maart 2005 15:27

ARNHEM - Op Nationaal Sportcentrum Papendal heeft PerspectieF een gesprek gehad met NOC*NSF-voorzitter Erica Terpstra en de andere politieke jongerenorganisaties. Daarbij is afgesproken dat zij zich zullen in zetten voor meer en betere sportmogelijkheden voor jongeren.

ARNHEM - Op Nationaal Sportcentrum Papendal heeft PerspectieF een gesprek gehad met NOC*NSF-voorzitter Erica Terpstra en de  andere politieke jongerenorganisaties. Daarbij is afgesproken dat zij zich zullen in zetten voor meer en betere sportmogelijkheden voor jongeren. Namens PerspectieF was Simcha Looijen aanwezig bij het gesprek. Hij zegt: "Het is belangrijk dat er voldoende geïnvesteerd wordt in sport, in tijd en in middelen. Een gezonde geest in een gezond lichaam is belangrijk en daar mogen we best wat voor over hebben."

Met het oog op het uitbrengen van de sportnota door het Ministerie van VWS en de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2006 roepen de PJO's de regering en de landelijke en lokale politiek op om maatregelen te treffen die de sportieve mogelijkheden van jongeren verruimen.

De Politieke Jongeren Organisaties (PJO's) erkennen het belang van sport voor de ontwikkeling en ontplooiing van jongeren. Sport heeft een bewezen waarde voor de fysieke, mentale en sociale ontwikkeling van jongeren. Praktijk en wetenschap ondersteunen dit.

De gezamenlijke PJO's onderschrijven dat sport voor mensen met en zonder handicap bijdraagt aan een gezonde leefstijl en het voorkomen van overgewicht. Dat sport helpt bij het bevorderen van samenspel tussen jongeren, het respecteren van elkaar en het voorkomen van criminaliteit. Verder onderschrijven de PJO's het credo: investeren in sport is investeren in een gezonde samenleving van later: elke euro die we in sport steken, verdient zich nu en in de toekomst ongetwijfeld ruimschoots terug.

- De mogelijkheden voor zowel de recreatieve sporter als de talentvolle jongere moeten gewoon goed zijn. Belangrijk is ook dat jongeren zich beroepsmatig kunnen ontwikkelen met sport. Randvoorwaarden zijn dan:
- Voldoende ruimte en accommodaties voor sport in de steden en haar binnenwijken en de kleine kernen op het platteland.
- Sterke sportverenigingen waar jongeren plezierig, verantwoord en onder deskundige en professionele begeleiding dicht bij huis kunnen sporten.
- Het streven naar elke dag een uur sport als basis voor levenslange sportbeoefening (op school en in de sportvereniging).
- Goede voorzieningen voor jeugdige topsporters, waaronder opleidingsroutes op VO-, HBO- en MBO-niveau en flexibiliteit bij het volgen van middelbaar onderwijs.
- Jongeren opleiden als vrijwilliger (trainer, coach, jeugdbestuurslid) en met beroepsperspectief.
- Investeren in kennis en innovatie in sportbeleid, aandacht voor jeugdparticipatie.

Reacties op 'PerspectieF sluit Papendal-akkoord'

Archief > 2005