Bart Jonkman over coffeeshopbeleid

dinsdag 08 november 2005 23:30

Bart Jonkman, Politiek Commissaris Gezondheid en Sport, reageert in een persbericht op de uitlatingen van Frans Weekers, van de VVD, over het coffeeshopbeleid. "Met ons huidig drugsbeleid misleiden we de samenleving.", aldus Bart Jonkman.

Bart Jonkman, Politiek Commissaris Gezondheid en Sport, reageert in een persbericht op de uitlatingen van Frans Weekers, van de VVD.

Onlangs gaf VVD-kamerlid Frans Weekers in de Volkskrant te kennen dat het coffeeshopbeleid een hypocriete aangelegenheid is. “Frans Weekers snijdt een goed punt aan, maar zijn uitleg is volkomen misplaatst”, aldus Bart Jonkman van PerspectieF/ChristenUnie-jongeren. “Hij doet voorkomen dat legale wietteelt haast vanzelfsprekend leidt tot een probleemloos Nederlands drugsbeleid.”

Frans Weekers pleit in de genoemde krant dat bij regulering van de wietteelt meer politie vrijgemaakt kan worden om kleine criminaliteit, verloedering van stadsdelen en thuisteelt tegen te gaan. “Een mooi praatje welke het goed doet bij de komende verkiezingen. Het klopt alleen van geen kant. Met ons huidig drugsbeleid misleiden we de samenleving. Bij legale wietteelt wordt dit alleen maar versterkt. We vragen om preventie en behandeling en willen tegelijk legalisering en normalisering. Het zoeken van een compromis is recht maken wat krom is.”

Ook stelt het VVD-kamerlid in het interview, dat we niet meer aan de norm van vijftig of honderd jaar geleden hoeven te voldoen. “Het toestaan van verdovende middelen binnen de samenleving is een ingewikkeld probleem. Wie zegt dat we het morgen beter doen dan vandaag? Verslaving is van alle tijden en van alle plaatsen. Met de tijdgeest heeft dit weinig te maken. Door legalisering van wietteelt en normalisering van drugs zullen de problemen alleen maar groter worden”, aldus Bart Jonkman. “Er zal moeten worden nagedacht over de gevolgen van drugs en alcohol in het leven van mensen. Bezinning op allerlei niveaus binnen de samenleving is hier meer op haar plaats. Zomaar roepen dat legalisering goed is, is praten in de roes van de tijdgeest!”

Reacties op 'Bart Jonkman over coffeeshopbeleid'

Archief > 2005