Bomvolle zaal in Hardinxveld-Giessendam

woensdag 16 november 2005 18:25

,,Supergaaf dat er zoveel mensen gekomen zijn!” Met deze zin opende Lysette Klop vrijdag 11 november de jongerenavond van PerspectieF in Hardinxveld-Giessendam, nadat het publiek was opgewarmd met een optreden van een praise- en gospelband...

Bron: Het Kompas editie Hardinxveld

door Bernard van Houwelingen

H’VELD-G’DAM - ,,Supergaaf dat er zoveel mensen gekomen zijn!” Met deze zin opende Lysette Klop vrijdag 11 november de jongerenavond van PerspectieF, nadat het publiek was opgewarmd met een optreden van een praise- en gospelband. De lokale afdeling van PerspectieF, de politieke jongerenorganisatie van de ChristenUnie, organiseerde deze avond in de aula van ‘De Calvijnschool’ aan de Bellefleur in Hardinxveld-Giessendam.

Cabaretduo BacheR prikkelde de aanwezige jeugd met politieke en maatschappij-kritisch getinte grappen. (Foto Het Kompas)Bij binnenkomst vond iedere bezoeker op zijn of haar stoel een enquêteformulier. De vragen op het formulier hadden betrekking op de actuele vraag: ‘Hoe kunnen politieke partijen de jongeren bereiken?’. Een goed gevulde aula en een spetterend optreden van een praise- en gospelband zorgden ervoor dat de sfeer er bij het jonge publiek gelijk goed in zat. Lysette Klop, contactpersoon van de lokale afdeling Noord-Brabant van PerspectieF en oud-jeugdgemeenteraadslid voor de ChristenUnie van Hardinxveld-Giessendam verwelkomde het publiek. De avond stond in het teken van het thema: ‘De maatschappij, dat ben ik’. De praise- en gospelband verzorgde de hele avond de muziek.

Na de ‘warming-up’ was het de beurt aan het cabaretduo BacheR. Twee heren vermaakten de jongeren door middel van grappen die betrekking hadden op zaken uit de politiek en de maatschappij. De Hardinxvelder Arie de Rover nam het stokje van hen over en verzorgde de meditatie voor deze avond. ,,Dit land is mentaal hartstikke ziek,” verwees Arie de Rover naar het thema. Hij raakte onderwerpen aan als egoïsme, verharding van de samenleving en zinloos geweld.

Lagerhuisdebat
Het publiek hoefde deze avond niet alleen maar toe te horen, de aanwezigen konden ook meedoen aan een Lagerhuisdebat. De jongeren waren het niet altijd met elkaar eens over zaken als de sociale dienstplicht en het afschaffen van de subsidie voor bijzonder onderwijs.

Uiteraard mochten de politieke bedoelingen achter deze avond niet ontbreken. Achter in de aula stond een kraam opgesteld met informatie over de jongerenorganisatie PerspectieF en de ChristenUnie. Daarnaast waren veel fractieleden aanwezig om te kijken hoe de jongerenavond zou verlopen. Bijna de voltallige gemeenteraadsfractie van de ChristenUnie stelde zich voor op het podium.

Fractievoorzitter Cor Voorberg haalde zaken naar voren als de volgens hem verantwoorde verhoging van de OZB (Onroerend Zaakbelasting) en de JOP (Jongeren OntmoetingsPlaats). Met de woorden; ,,Wij vormen de maatschappij. Kom met ons, en doe als wij,” riep Cor Voorberg de jongeren op om lid te worden en om aankomende verkiezingen op de ChristenUnie te stemmen.

ChristenUnie-wethouder Cor de Jong sloot de avond af met een compliment voor de organisatoren van de avond. ,,De belangrijkste bedoeling was om te laten zien wat je plek is in de maatschappij. En hier over na te denken,” aldus wethouder De Jong. En aan de respons te merken is dat gelukt.

Reacties op 'Bomvolle zaal in Hardinxveld-Giessendam'

Archief > 2005