Kersttoespraak Rogier Havelaar

vrijdag 23 december 2005 12:21

Beste leden,

Namens het bestuur van PerspectieF wens ik jullie hele fijne en gezegende kerstdagen en het allerbeste voor 2006. Zo aan het eind van het jaar is het goed om eens even terug te blikken. Het is een goed jaar geweest voor PerspectieF. Het ledenaantal loopt goed, financieel zitten we op de rit en aan politieke inhoud is geen gebrek.

Acties

Sinds begin oktober hebben we met verschillende kleine en grotere acties het nieuws gehaald (denk aan 'I love de trein', verschillende opinieartikelen, het groot dictee der dyslexie). De contacten met andere organisaties lopen goed en het bureauwerk wordt steeds professioneler. De ChristenUnie is blij met ons (zowel bedrijfsbureau als fractie) en wij met het feit dat we serieus worden genomen.

Lokaal
Op lokaal gebied staat er veel te gebeuren: Aldert is druk bezig met Stefan (een nieuw actief lid voor intern) om Intern goed op de rit te krijgen. Ze ontwikkelen plannen om de structuur te wijzigen zodat Intern er de komende jaren weer tegenaan kan. Er is eindelijk een afdeling in Amsterdam en verschillende lokale afdelingen zijn ontzettend actief.

Internationaal
Ook internationaal gaat het goed. Er is een excursie naar Straatsburg geweest, de Summerschool was redelijk goed bezocht en ECPYN begint onderhand een behoorlijk gestroomlijnde organisatie te worden. Met grote regelmaat verschijnen er artikelen op de website. In de toekomst wordt wellicht mogelijk om bezoekers een reactie bij deze artikelen te laten plaatsen. Het politiek programma zal worden herschreven.

Politieke fractie
De politieke fractie is dit jaar explosief gegroeid. Er zijn verschillende werkgroepen actief. In deze werkgroepen wordt nagedacht over ons politiek programma en over actuele thema's. Daarnaast worden er verschillende activiteiten georganiseerd. Denk aan de dyslexieactie (werkgroep onderwijs), een excursie naar Den Engh (werkgroep justitie) en verschillende Lagerhuisdebatten in samenwerking met de commissie internationaal. Booming business dus!

Promotie
Bestuurslid Janna van de promotie is druk geweest met een nieuwe folder. Deze is inmiddels in beperkte oplage klaar. Verder stond PerspectieF met een promotiestand op de EO-jongerendag, Soul Survivior, Flevo en andere evenementen. Voor volgend jaar heeft Janna al wilde plannen klaar, waaronder een nieuwe huisstijl.

Financieel
Penningmeester Peter heeft de hand goed op de knip gehouden. Hierdoor staan we er financieel stabiel voor. De aflossing van de (oude) schuld ligt hierdoor goed op schema. Ook volgend jaar zullen we nog zuinig aan moeten doen; maar het einde van de tunnel is eindelijk in zicht!

Lijfblad
De PerspeX heeft dit jaar een enorme metamorfose ondergaan. We gingen van een luxe magazine naar een eigentijdse krant. Dit heeft veel voordelen opgeleverd. In de eerste plaats was het oordeel van de lezer positief. Men heeft liever de huidige vorm dan het magazineformaat. Daarnaast leverde het nieuwe format een flinke besparing op, waardoor er wat meer ruimte ontstond. De derde PerspeX in nieuwe stijl ligt eind december / begin januari bij je op de mat.

Beleidsplan
Annemieke, de secretaris van Perspectief, is bezig geweest met de Mid Term Review (MTR). Deze heeft ze samen met oud-voorzitter Marcel en vice-voorzitter Peter geschreven. De MTR had als doel te kijken naar hoe we er tot nu toe voor stonden. Waar nodig is het beleid ten opzichte van het officiële beleidsplan gewijzigd. De MTR zal de komende tijd dienen als aanvulling op de beleidsplannen 2004-2006. Verder bewaakt Annemieke de plannig van PerspectieF": lopen alle bestuursleden op schema? Worden alle plannen op tijd ingediend? Etc. Etc.

Voorzitterschap
Na drie maanden voorzitterschap blik ik zeer tevreden terug op een mooie periode. Actieve jongeren, bewogen politiek. Dankzij de campagne "voorzitter on tour" ben ik al op verschillende plaatsen in het land geweest. Ik ben blij met de vele actieve leden die PerspectieF rijk is. Nog blijer ben ik met het feit dat we samen één ding gemeen hebben. Het geloof in onze heer Jezus Christus. Met kerst gedenken we zijn komst naar deze aarde.

Kerst
Vanavond komt mijn zusje met haar nieuwe vriend bij mij in Tilburg eten. Een kerstdiner op mijn studentenkamer dus. Na het eten zal ik lezen uit Jesaja 53. Eén van de mooiste en meest indrukwekkende hoofdstukken uit de bijbel, als je het mij vraagt. Met die tekst wil ik ook dit PerspectieF-jaar afsluiten. Van deze tekst wordt wel eens gezegd dat dit een vooruitblik is naar het leven van Jezus. Ik denk dat dit inderdaad zo is. Uiteindelijk kwam Christus naar de wereld om onze schuld op zich te nemen. Hij kwam naar ons toe om ervoor te zorgen dat wij konden Leven.

Ik wens jullie gezegende en betekenisvolle kerstdagen toe en hoop jullie allen te mogen begroeten
op de nieuwjaarsborrel van 14 januari 2005

Rogier Havelaar

Jesaja 53
"Wie gelooft, wat wij gehoord hebben, en aan wie is de arm des HEREN geopenbaard? Want als een loot schoot hij op voor zijn aangezicht, en als een wortel uit dorre aarde; hij had gestalte noch luister, dat wij hem zouden hebben aangezien, noch gedaante, dat wij hem zouden hebben begeerd. Hij was veracht en van mensen verlaten, een man van smarten en vertrouwd met ziekte, ja, als iemand, voor wie men het gelaat verbergt; hij was veracht en wij hebben hem niet geacht.
Nochtans, onze ziekten heeft hij op zich genomen, en onze smarten gedragen; wij echter hielden hem voor een geplaagde, een door God geslagene en verdrukte.
Maar om onze overtredingen werd hij doorboord, om onze ongerechtigheden verbrijzeld; de straf die ons de vrede aanbrengt, was op hem, en door zijn striemen is ons genezing geworden. Wij allen dwaalden als schapen, wij wendden ons ieder naar zijn eigen weg, maar de HERE heeft ons aller ongerechtigheid op hem doen neerkomen. Hij werd mishandeld, maar hij liet zich verdrukken en deed zijn mond niet open; als een lam dat ter slachting geleid wordt, en als een schaap dat stom is voor zijn scheerders, zo deed hij zijn mond niet open.
Hij is uit verdrukking en gericht weggenomen, en wie onder zijn tijdgenoten bedacht, dat hij is afgesneden uit het land der levenden? Om de overtreding van mijn volk is de plaag op hem geweest. En men stelde zijn graf bij de goddelozen; bij de rijke was hij in zijn dood, omdat hij geen onrecht gedaan heeft en geen bedrog in zijn mond is geweest. Maar het behaagde de HERE hem te verbrijzelen. Hij maakte hem ziek. Wanneer hij zichzelf ten schuldoffer gesteld zal hebben, zal hij nakomelingen zien en een lang leven hebben en het voornemen des HEREN zal door zijn hand voortgang hebben. Om zijn moeitevol lijden zal hij het zien tot verzadiging toe; door zijn kennis zal mijn knecht, de rechtvaardige, velen rechtvaardig maken, en hun ongerechtigheden zal hij dragen. Daarom zal Ik hem een deel geven onder velen en met machtigen zal hij de buit verdelen, omdat hij zijn leven heeft uitgegoten in de dood, en onder de overtreders werd geteld, terwijl hij toch veler zonden gedragen en voor de overtreders gebeden heeft. "

Reacties op 'Kersttoespraak Rogier Havelaar'

Archief > 2005