Verslag discussieavond PerspectieF Staphorst

EdAnker01.jpgwoensdag 11 oktober 2006 10:05

'Moet je in Nederland geboren en getogen kinderen van asielzoekers uitzetten?' Deze vraag kwam even voor tienen vrijdagavond bovendrijven tijdens het verkiezingsdebat dat PerspectieF Staphorst hield. PerspectieF'er Ed Anker ging daar in debat met kamerlid Hilbrand Nawijn en Niels Jongerius (SP).

ROUVEEN - Moet je in Nederland geboren en getogen kinderen van asielzoekers uitzetten? Deze vraag kwam even voor tienen vrijdagavond bovendrijven tijdens het verkiezingsdebat dat PerspectieF Staphorst hield. Hilbrand Nawijn (Partij voor Nederland) liet er in het Hervormd dienstgebouw in Rouveen geen onduidelijkheid over bestaan. Die ouders moeten volgens hem dan maar geen kinderen krijgen.

Hilbrand Nawijn (links) en Ed Anker (rechts) verschilden steeds meer van mening naarmate de avond vorderde. (Foto: Boom uitgevers / Wilbert Bijzitter)

`Die ouders moeten rekening houden met de situatie waarin ze verkeren. Ze moeten een stukje verantwoordelijkheid nemen om geen kinderen hier geboren te laten worden, zolang ze nog geen vergunning hebben', aldus Nawijn. `Onvoorstelbaar', riep Ed Anker (ChristenUnie) uit. `Ik vind het hier nu toch wat onfris worden, u wilt een eng regime, waarin we er over na moeten denken of kinderen geboren moeten worden.'

Deze paar minuten vormden het breekpunt in de zeer levendige en spannende discussie tussen Hilbrand Nawijn, Ed Anker en Niels Jongerius (SP Rood, de jongerenafdeling). Tot dat moment ging de strijd vooral tussen Nawijn en Jongerius en vertolkte Ed Anker niet alleen wat betreft zijn staplaats aan de drie tafels de middenpartij, maar ook wat betreft politieke gedachte. Na de pauze mengde Anker zich steeds meer in de discussie, waarbij hij zich vooral op de uitspraken van Nawijn richtte.

In het eerste deel van het debat discussieerden Jongerius en Nawijn vooral over de kwestie van militair ingrijpen in landen als Irak en Afghanistan. Jongerius werd een immer kritische houding verweten, Nawijn een te pro-Amerikaanse.

Het verkiezingsdebat van PerspectieF Staphorst had eigenlijk één in een serie van drie moeten worden. Door de vervroegde verkiezing blijft het nu bij dit ene debat. Smit, voorzitter van PerspectieF, was tevreden over het verloop van de avond.

Bron: Meppeler Courant, 11 oktober 2006

Reacties op 'Verslag discussieavond PerspectieF Staphorst'