15-jarige scholiere op lijst ChristenUnie

woensdag 18 januari 2006 13:38

De vijftienjarige Elisha Jane Sonnemans uit Eindhoven staat op de twaalfde plek van de kandidatenlijst voor de ChristenUnie. De vmbo-leerlinge is hiermee, voor zover bekend, het jongste kandidaat-raadslid ooit in Eindhoven.

EINDHOVEN – De vijftienjarige Elisha Jane Sonnemans uit Eindhoven staat op de kandidatenlijst voor de Christen–Unie. De vmbo-leerlinge is hiermee, voor zover bekend, het jongste kandidaat-raadslid ooit in Eindhoven.

De partij heeft de Eindhovense op de twaalfde plek gezet. Mocht ze op 7 maart met voorkeurstemmen in de Eindhovense gemeenteraad worden gekozen, dan moet ze voorlopig op het ’reservebankje’ plaatsnemen. Pas op de dag dat ze achttien wordt, op 10 april 2008, mag Sonnemans in de raad zitting nemen. Dat wil ze dan ook doen, áls ze gekozen wordt. „Dat is eerlijk naar mijn kiezers toe.“

Min of meer hetzelfde is VVD’er Frans Backhuijs uit Eindhoven in 1982 overkomen, zij het dat de leeftijdsgrens om actieve politiek te bedrijven toen nog op 23 jaar lag.

De huidige burgemeester van Oldenzaal werd bij de raadsverkiezingen op 2 juni 1982 als 21-jarige in de raad gekozen. Backhuijs heeft zijn zetel niet alsnog opgeëist toen hij ruim een jaar later 23 werd, maar hij werd fractiesecretaris. In 1986 maakte hij zijn entree in de actieve politiek.

De ChristenUnie laat met de kandidaatstelling van de vijftienjarige Sonnemans zien dat de partij oog en oor heeft voor jongeren, stelt lijsttrekker K. Jansen. „Ze is als het ware lijstduwer voor jongeren“, aldus Jansen. Hij acht de kans overigens klein dat ze wordt gekozen.

Sonnemans zit nu in het examenjaar van het vmbo-t op De Zwengel in Vught. Ze is al jaren actief in de politieke jongerenorganisatie PerspectieF van de ChristenUnie.

„Ik wil graag de politiek in om jongeren te laten zien dat politiek niet een ver-van-je-bed show is. Jongeren zijn nu vaak beïnvloed door het beeld van strakke pakken en het dure taalgebruik van kamerleden in Den Haag. Dat leidt jongeren vaak af van waar de politiek om draait“, stelt Sonnemans.

„Ik zou het geweldig vinden om jongeren te laten inzien dat politiek ook voor jongeren heel belangrijke beslissingen neemt. Wij mogen immers mensen kiezen die ook voor onze belangen opkomen. Voor nu en in de toekomst, helemaal in het geval als het om onze eigen gemeente draait“, vervolgt Sonnemans.

Zij is, na zich te hebben verdiept in een aantal politieke partijen, uitgekomen bij de ChristenUnie. „De kern van hun politieke mening is gebaseerd op de bijbel, en daar kan ik me als christen-jongere in vinden.“

Bron: Eindhovens Dagblad, 18 januari 2006

Reacties op '15-jarige scholiere op lijst ChristenUnie'