PerspectieF: Positief dat Apple openheid van zaken geeft

applevrijdag 13 januari 2012 23:22

Vrijdag publiceerde elektronicabedrijf Apple voor het eerst in zijn geschiedenis een uitgebreide lijst van zijn leveranciers. Daarnaast publiceerde Apple een rapport met de resultaten van recente arbeidsinspecties bij de fabrieken waar Apple-producten worden gemaakt. PerspectieF ziet dit als een belangrijke stap als het gaat om transparantie van het bedrijfsleven! Daardoor is zichtbaar waar mensenrechtenschendingen plaatsvinden. Nu dienen deze alleen nog gewaarborgd te worden.

PerspectieF heeft vorig jaar meegedaan met de actie makeITfair, wat zich speciaal richtte op de mensenrechtenschendingen bij de Chinese fabriek Foxconn die voor Apple produceert. Deze schendingen kwamen naar boven door rapporten van NGO’s, die zelf onderzoek deden naar de misstanden. Apple ging niet serieus in op de problemen, en probeerde zijn imago te redden door dit onder het tapijt te vegen. Nu pakken ze het dus echt anders aan, en geven ze zelf aan waar de mensenrechtenschendingen in hun productieketens plaatsvinden! Dit is de eerste stap. Eerst moet je de problemen onder ogen zien, daarna moet je ze aanpakken. Het is belangrijk dat Apple zorgt dat haar leverancier ook daadwerkelijk mensenrechten respecteren.

Apple heeft een stap genomen als het gaat om transparantie. Consumenten weten daardoor weer meer over hoe de Apple producten worden gemaakt. Dat geeft meer mogelijkheden om maatschappelijk verantwoord te consumeren. Het is nu aan Apple om de mensenrechtenschendingen ook aan te pakken, en maatschappelijk verantwoord te produceren. Overheden moeten bedrijven als Apple vervolgens ook houden aan eisen voor transparantie en mensenrechten.

De Europese Commissie heeft goede voorstellen gedaan voor eisen aan multinationals op het gebied van transparantie en verantwoording (bron 1 & bron 2).  Laten de Nederlandse regering en het Europees Parlement dit voorstel vooral verder aanscherpen! PerspectieF roept de Tweede Kamerfractie en Eurofractie van de ChristenUnie op om de belangrijke taak die ze hier hebben op te pakken.

bron nieuwsbericht: NU.nl & The Wall Street Journal

Reacties op 'PerspectieF: Positief dat Apple openheid van zaken geeft'