ECPYNlogo100bij100dinsdag 21 februari 2012 19:19

Uit heel Europa kwamen van 6 tot 9 februari 2012 jongeren bijeen voor de Winter School in Esztergom, Hongarije. In een week durend evenement namen de deelnemers, waaronder leden van PerspectieF, deel aan lezingen, interactieve workshops en een breed scala van extra activiteiten.

Hoewel niet iedereen aanwezig kon zijn voor de openingsceremonie op de eerste avond vanwege de winterse omstandigheden, werd de winter school geopend met een gastronomisch onthaal in een verscholen kelder restaurant. Op dag twee werd de serie lezingen geopend door de voorzitter, gevolgd door lezingen over de gevolgen van de economische crisis op Oost-Europa en een training over Socrates debatteren. Aansluitend was er een wandeling door de historische stad met haar prachtige kathedraal onder leiding van een gids. In de middag was er een lezing over de interactie van de economische crisis met onze christelijke principes, waarna het doek viel over de gebeurtenissen van die dag met de ECPYN film avond, waarin we Meryl Streep hebben ontmoet - op het scherm als de voormalige Britse premier Margaret Thatcher: de belichaming van het Britse conservatisme.

De deelnemers werden op de besneeuwde woensdagochtend verwelkomd met een lezing van een Hongaars parlementslid over het Europese energiebeleid, in het kader van een duurzame olie-en aardgasvoorziening systeem. Deze lezing werd gevolgd door een nuttige intellectuele dialoog over de christelijke moraal en de financiële crisis, geleid door Patrick Eagan, een politieke en PR-adviseur uit de Verenigde Staten.

Deze winter school introduceerde ECPYN voor de eerste keer haar Corporate Social Responsibility (CSR) campagne, vanaf nu een vast onderdeel van de ECPYN activiteiten. De deelnemers brachten een bezoek aan een lokaal tehuis voor mensen met een fysieke en mentale handicap in Esztergom. We werden ontvangen met een dansvoorstelling en een overvloed van vreugde: lachende gehandicapte kinderen en een gemeenschappelijk gebed in het tehuis zorgden er voor dat Gods aanwezigheid werd gevoeld.

Diep onder de indruk van de oprechte gastvrijheid van de bewoners van het tehuis voor mensen met een handicap, konden de deelnemers niet beter zijn voorbereid op de middag lezing door een analist van de KDNP (Hongaarse Christen-democraten), over de rol van de mens in de Europese christelijke politiek. Na een dag van contrasten was het tijd voor alle deelnemers om lokale gerechten te proeven in de luchtige sfeer van de basiliek wijnkelder. Het einde van de dag bracht een koude wandeling over de Donau naar Slowakije en een ontspannende spa onder de sterren, aangevuld met een sneeuwballengevecht in het zwembad.

De vierde dag bood een interessante excursie naar Boedapest, een van de mooiste steden van Midden-Europa, met een sightseeing tour langs de oevers van de Donau, culminerend in een bezoek aan het indrukwekkende parlementsgebouw. 'Europa en het christendom' een lezing door een jezuïet en voormalig manager van een toonaangevende Europese cosmetische bedrijf, bracht opbouwende kritiek op het huidige Europese beleid over de wijze waarop de economische problemen aan gepakt worden - met behoud van een christelijke visie. Het hoogtepunt van de dag moest echter nog komen: in de namiddag verzamelden de deelnemers zich bij de Wit-Russische ambassade om hun grote bezorgdheid te uiten door onderandere een protest met kaarslicht tegen het beleid van de Wit Russische autoriteiten.  Door middel van een petitie drongen de deelnemers er bij de ambassadeur op aan om te zorgen voor de onmiddellijke vrijlating en rehabilitatie van Pavel Sieviaryniets en dertien andere politieke gevangenen, om wijzigingen in de kieswet te maken en de ongehinderde officiële registratie van de democratische partijen, zoals de Wit-Russische Christelijke Democratische Partij. Na alle geplande actie van de dag, was er afsluitend een folk avond met een Hongaarse string band en een dynamische voorstelling in Esztergom.

De ECPYN Winter School 2012 is, zoals veel andere ECPYN evenementen, een bijzondere conferentie met vruchtbare discussies, toepasbare kennis, nieuwe vriendschappen en onvergetelijke ervaringen. Wil je het ook eens meemaken? Houd de website van PerspectieF in de gaten of kijk op www.ecpyn.org voor de komende evenementen. Foto’s van de winter school vind je hier.

Reacties op 'Verslag ECPYN Winter School 2012 - Europese politiek ontmoet emotie en christelijke geloof'

Archief > 2012